tag:blogger.com,1999:blog-34796212.post1418917240883981632..comments2023-10-12T11:31:40.425+02:00Comments on Filip Rygg - blogg: Norges beste skoleUnknownnoreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-34796212.post-28478401414111799362007-12-16T23:18:00.000+01:002007-12-16T23:18:00.000+01:00Jeg tror det viktigste vi kan gjøre for å få mer k...Jeg tror det viktigste vi kan gjøre for å få mer kunnskapsrike elever, er å gi mer tilpasset undervisning, altså færre elever pr. lærer.<BR/><BR/>Jeg kjenner en som gikk på pedagogikk for over tyve år siden som hadde en slags "læretid" hvor man eksprimenterte med ulike læreformer for å finne ut hva som gav best resultat. Min bekjente og en annen pedagogikkstudent fikk overta en klasse på ca 20 elever som hadde hatt mye tavleundervisning med én lærer i klasserommet. Når de overtok klassen, forsøkte de å kutte tavleundervisningen ned til et absolutt minimum, og aldri mer en en halv skoletime pr fag pr dag. Istedet gikk de to lærerne rundt og hjalp elever individuelt, og sørget for at alle elevene fikk ca like mye hjelp uavhengig av hvor aktive de var i timen.<BR/><BR/>Resultatet var sjokkerende. De som tidligere hadde vært de beste elevene med femmere og seksere, gikk ned en karakter, mens de som før var de dårligste med toere og treere gikk opp nesten to karakterer. Det var fremdeles den gamle læreren som rettet prøvene, og han var mildt sagt forbauset.<BR/><BR/>En annen observasjon som ble gjort i forbindelse med eksprimentet, var at det var de som satt nærmest kateteret som gjorde det best før man kuttet ned på tavleundervisningen. Det tydet på at mye handlet om hvor god kommunikasjonen var mellom elevene og læreren. Dersom det er tavleundervisning oppfatter naturlig nok læreren hva de på framste rad sliter med mye raskere enn de som sitter på bakerste. Det at de beste elevene gjorde det dårligere når de fikk mindre oppmerksomeht, tyder på at mye handler om hvor god tid læreren har til den enkelte elev. <BR/><BR/>Jeg aner ikke på hvilket politisk nivå man tar slike avgjørelser, men jeg vil absolutt støtte KrF sin tanke om kvalitet (flere lærere) fremfor kvantitet (flere timer). Vet ikke helt hva jeg tenker om areal, men hvis man får flere lærere pr elev hvis man har større skoler, noe som ikke høres logisk ut i og for seg, men som kanskje funker likevel, så støtter jeg større skoler.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-34796212.post-62239762160241141562007-12-14T14:49:00.000+01:002007-12-14T14:49:00.000+01:00Hei!De fådelte skolene er det viktig å ta vare på....Hei!<BR/><BR/>De fådelte skolene er det viktig å ta vare på. Jeg tror det finnes andre måter å tenke mer effektiv skoledrift på, enn å legge ned de fådelte skolene. I tillegg er det verdt å nevne at bystyret nylig gikk inn for økt boligbygging rundt flere av de fådelte skolene.FRhttps://www.blogger.com/profile/00036770969605700922noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-34796212.post-90327683488492880552007-12-09T13:49:00.000+01:002007-12-09T13:49:00.000+01:00foreslår at man legger ned de fådelte skolene.. Ga...foreslår at man legger ned de fådelte skolene.. Ganske sprøtt at noen har 45 kvm per elev, mens andre er nede i 5 kvm..Anonymousnoreply@blogger.com