1. des. 2006


-Hold deg unna, Valla!
Jeg er så provosert. Nå pågår det altså en viktig debatt om kirkens fremtidige organisering og tilknytting til staten. Det som burde vært en debatt mellom politikere, kirken og folket ser nå ut til å havne på kravslisten til LO. Den tidligere AKP'eren, Gerd Liv Valla jobber nå hardt for at statskirken blir bevart i sin nåværende form.

Jeg er enig med Valla i at vi ikke må skille stat og kirke. KrF har et noe annet syn på dette en meg, og det kan godt være jeg skifter mening etterhvert. Men: Fagbevegelsen har ingenting med dette å gjøre. Dette minner om LOs blodrøde forslag om boikott av Israel og deres halvkorrupte valgkampstøtte for venstresiden ved sist valg. LO blander seg inn i saker som de burde holde seg langt unna.

Norge har i dag to statsministre. Jens Stoltenberg som stort sett styrer regjeringen, og Gerd Liv Valla som hopper inn når hun finner det nødvendig. Norge trenger enn opprydding i dette. Fagbevegelsen må forstå hvilken rolle de har i samfunnsdebatten. Det er folket gjennom sine faste valg annehvert år som skal bestemme hvilken kurs og politikk Norge skal ha, ikke sentralstyret til Valla.
FR Kommunikasjonssjef Skaperkraft

5 kommentarer:

Sturla sa...

1. Enig i at Valla bør holde seg unna!
2. Uenig i at vi bør beholde statskirken slik den er i dag.
3. Synes vi bør legge ned hele LO.. :)

Ella sa...

Jeg mener kirkemøtet bør komme med en uttalelse om LOs lære og fremtid.

Sturla sa...

Ella:
Tror kirkemøtet har nok med seg selv...

Erlend K sa...

Jeg stusset også veldig på dette utspillet da jeg hørte det. Kan ikke helt skjønne at dette er noe LO strengt tatt skal mene noe om. Jeg er nok mer på linje med partiet i denne saken, Filip (en nyordning i tråd med Gjønnesutvalget), men...vi får diskutere det nærmere en gang.
Forresten, når LO-lederen har sagt hva hun synes, så vet vi vel hva utfallet i Ap og regjeringen kommer til å bli...
Legger ved en link til bloggen til Torbjørn Røe Isaksen. Han er ganske morsom iblant.. :-)

http://torbjorn.ungehoyre.no/011206101046_hallelo__ja_til_statskirken.html

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.