2. jan. 2007


Bør vi slutte å fly til Saudi-Arabia?
I dagens Vårt Land kan vi lese at en kristen flyvertinne blir av sin arbeidsgiver, British Midland nektet å ha med seg Bibelen på flyvninger til Saudi-Arabia. Det britiske utenriksdepartementet støtter avgjørelsen. Bør vi egentlig fly til land som ikke tåler at en flyvertinne har med sin Bibel?

Det er for meg helt ufattelig at vi med verdier som ytringfrihet og full trosfrihet kan akseptere at andre land nekter flyvertinner å bære sin Bibel. Egentlig burde man sørget for at det var en bibel i hvert eneste flysete. Det virker kanskje som om jeg er ute etter unødig provokasjon. Jeg vil ikke si det. Saudi-Arabia er hos de fleste kjent for å forfølge alle religiøse bevegelser med unntak av Islam. Mennesker blir henrettet, torturert og fengslet for å utøve sin tro.

Demokratene(partiet til Vidar Kleppe) har den siste tiden hatt en rekke uttalelser om at de vil kaste ut Mullaer, nekte muslimer å drive egne skoler og de vil unngå en hver bygging av moskeer i Norge. Hadde det ikke vært for at Demokratene er en bitte liten minioritet i Norge så ville jeg ikke tatt opp dette temaet med samme frimodighet. I Norge så mener det store flertall at muslimene er hjertelig velkomne til å utøve sin tro. I vårt møte med andre land så må det være et krystallklart krav tilbake.

Jeg har liten sans for boikott. Men jeg tror at både britiske og norske myndigheter med god grunn kunne vært mye, mye tydeligere i møtet med myndighetene i Saudi-Arabia. Det kan vel ikke være noe bedre å akseptere en ugjerning enn å utføre den?
FR Kommunikasjonssjef Skaperkraft

4 kommentarer:

Sturla sa...

Personlig har jeg mer sansen for forbrukerboikotter (som SV og AUF kommer opp med til stadighet - uten at jeg støtter deres saker). Selv har jeg ikke drukket Solo siden de støttet LLHF på midten av 90-tallet, og dersom mange nok boikotter BMI får de selv bestemme hva de skal gjøre i denne saken.

FR sa...

Jeg har også mer sans for forbrukerboikotter. Men statlig boikott slik mange på venstresiden vil ha, er jeg ingen tilhenger av.

Men det spørs om vi ser noen stor effekt av at noen av oss slutter å bruke British Midland. Sånn sett er det viktig at norske myndigheter er tydelig overfor sine kollegaer i Saudi-Arabia og at man våger å være tydelig i FN sine fora.

Iaursulëiel sa...

Veldig bra blogg og denne saken engasjerer meg... Hvorfor skal vi være så forsiktige mot alle andre religioner når de kan trampe på bibelen og kalle Jesus "bare en profet" uten å få noen motsigelser på det?
Min blogg starter med et innlegg om ytringsfrihet. bare noen tanker..

stå på videre mister Rygg!!!

FR sa...

Takk for hyggelig hilsen Hanne!

Ytringsfriheten er noe av det mest grunnleggende for et godt samfunn. Utrolig viktig at vi holder den fanen høyt. Skal besøke bloggen din!