27. feb. 2007

Henrett voldtektsmennene!


I forhold til innbyggertallet mottok Oslo-politiet tre ganger flere voldtektsanmeldelser enn politiet i New York i fjor. Senest i helgen ble tre kvinner forsøkt voldtatt hovedstaden. I løpet av et år regner man med at 8-9000 kvinner blir voldtatt, men kun litt over 50 gjerningsmenn blir fengslet. Det ville vært galt å innføre dødsstraff, men nå må man sette inn et krafttak for å ta voldtektsmennene.

Noen har angrepet politiet for å ikke vise nok interesse for voldtekstsakene. Det er tull. Politiet prioriterer så godt de kan. Men de sliter med rekruttering og av og til også økonomiske ressurser. I kampen for å gjøre Norge tryggere må vi ikke la kostnadene hindre oss.

Det er en kjent sak at straffenivået i Norge er for lavt. Du kan få tre ganger så lang dom for å ha svindlet en bank for noen penger enn det du får dersom du voldtar flere helt uskyldige kvinner. Nå må rettsvesenet overKJØRES. Vi kan ikke lenger sitte og se på at noen ignorer Stortingets ønske om lengre straffer. Maksimaltiden i fengsel må opp og det må settes av betydelige ressurser til behandling i fengselet. Dagens bemanning i fengslene er urovekkende. Det er av og til noen kostnader man bare må ta.

Vi skal selvsagt ikke henrette noen. Det ønsker jeg heller ikke. Men jeg må av og til bruke litt "ekstreme" virkemidler. For dette er en viktig sak. Jeg kjenner at jeg blir provosert. Provosert over at noen kan få seg til å ødelegge andres liv på den måtenl. Provosert over at de jeg er glad i ikke lenger kan ferdes trygt på kveldstid. Provosert over at samfunnet ikke har brukt større ressurser slik at vi kan gjøre alt som er mulig for å stoppe disse grufulle ugjerningene.

Les om Amnestys arbeid for landsdekkende voldtektsmottak her!
FR Kommunikasjonssjef Skaperkraft

6 kommentarer:

Anonym sa...

liberal rettsstat?

Hørt om det?

Erlend K sa...

Nå var vel den overskriften ment for å vekke oppsikt og provosere, Filip..? (Ble litt overrasket jeg også, men du vakte jo interessen min, da...)

Vet ikke helt hva anonymous her sikter til når han/hun spør om "liberal rettsstat"... Jeg håper virkelig for hans/hennes egen del at han/hun ikke mener at i en liberal rettsstat er det ikke så viktig med skikkelige straffer for voldtekt..?? Isåfall tror jeg ikke helt at han/hun (har en følelse av at det er en "han"..) forstår hva en voldtekt innebærer. Det gjør sikkert ikke jeg heller, men jeg vet at det er en helt grusom forbrytelse som må straffes hardere enn det gjør idag.

Liberal rettsstat innebærer frihet for borgerne. Men det skal være frihet for kvinner til å gå i fred hjem om kvelden og natten. Det innebærer IKKE frihet til å forgripe seg på det skrekkeligste mot et annet menneske..! Skjerpings..!

FR sa...

Slutter meg til det Erlend skriver. Det handler om å gi tilbake tryggheten til kvinnene og sørge for strengere straffer for overgriperne. 9000 voldtekter er 9000 "ødelagte" liv. Heldigvis har vi dyktige fagfolk som kan hjelpe ofrene videre, men en voldtekt er veldig brutalt og vil i de fleste tilfeller gi offeret store psykiske problemer.

Sturla sa...

Hvorfor ville det være galt å innføre dødsstraff? (Vet vi har tatt denne debatten tidligere, men synes fortsatt ikke at du begrunner det godt nok..)

At dagens straffenivå er altfor lavt er vi helt enige om. Og at Politiet har blitt nedprioritert av de sittende Regjeringer og Storting de siste 20 årene er vi også helt enige om. At vi, som du antyder, skal bruke ENDA mer penger på fengslene enn vi gjør i dag er jeg derimot helt uenig med deg i. La oss heller se til at det offentlige bruker MINDRE penger, og få skattenivået ned, slik at familier kan klare seg på én inntekt. DA vil vi se at antall voldtektsmenn går ned - og det må jo være det viktigste; å forebygge disse grusomhetene..?

FR sa...

Jeg mener fortsatt at vi som mennesker ikke skal gjøre oss til Gud ved å bestemme om andre skal leve eller dø. Dessuten som vi tidligere har vært inne på, dødsstraff er irreversibelt. Du vil helt garantert få saker der man dømmer mennesker til døden, og samtidig har en risiko for at det kan være justismord. USA har flere eksempler på saker hvor man i ettertid har fått andre oppfatninger av saken.

Hvorfor vil du ikke bruke mer penger på fengslene Sturla?
Dagens bemanning er den samme som den var for mange, mange år siden. Forskjellen er bare at man har stappet inn mange flere fanger enn før. En straff som ikke har en behandlingsmoment i seg kan vel neppe være en særlig nyttig straff? Målet må vel være at folk skal komme ut som trygge samfunnsborgere?

Jeg vil gjerne ha ned skattenivået, men det er en annen sak. Og hva hjelper det å ha god råd hvis man sender ut en masse overgripere fra fengslene uten at de har fått behandling? Jeg vil heller være trygg, enn rik(uten at jeg tror det er noen motsetning).

Til slutt: hvilken sammenheng har det å kunne klare seg med en inntekt med færre voldtektsmenn?

Helt, helt til slutt: Takk for at du setter i gang en god debatt!

Sturla sa...

Fengslene, slik de fremstår i dag, kjære Filip, er rene hoteller! Man kan gjøre mye i fengselsvesenet som gjør det mindre attraktivt å gjøre forbrytelser enn slik det er i dag!

Jeg er av den overbevisning at barn som vokser opp i trygge hjem, ikke i barnehager, har langt mindre sjanse til å utvikle voldelige eller andre kriminelle tilbøyeligheter. Vi vet bl.a. at godt over 85% av alle voldtektsmenn har opplevd missbruk selv, og at mer enn 75% av de som sitter inne i norske fengsler kommer fra hjem med enslige foreldre...

(Dødsstraffen kommenterer jeg ikke - vi blir nok ikke enige på en stund..)