12. des. 2008

Politi med liten troverdighet


Det er unektelig ganske dramatisk det som har skjedd med politiets omdømme det siste året. Etter at Politiets Fellesforbund valgte å bruke de utskjelte flygeledernes strategi for sin lønnskamp, har vi sett en rekke ulovlig aksjoner, protesttog, overtidsnekt og mange rare uttalelser.

At vår justisminister, Knut Storberget er frustrert er ikke vanskelig å forstå. For det første er han ansvarlig for bevilgningene, men det er ikke bare det. Han har også en ektefølt bekymring for det troverdighetsproblemet politiet nå er i ferd med å få. De som vi skal stole på, og som representerer sannhet og rettferdiget, bruker nå lumske metoder for å få økt lønn.

Kan vi stole på at det er trygt å gå i norske gater når politiets representanter svartmaler det meste? Bør borettslag gå sammen om å ansette vektere for å føle seg trygge? Hva vil skje med folks rettsoppfattning når politiet bryter norsk lov?

Jeg er enig i at politiet gjerne skulle hatt bedre betalt. Men det gjelder langt flere grupper. Og så lenge politiet opptrer slik de nå opptrer, vil jeg aldri bli særlig engasjert i deres lønnskamp. De kan i det minste kvitte seg med sin fagforeningsleder hvis de ønsker støtte fra det norske folk.
FR Kommunikasjonssjef Skaperkraft

20 kommentarer:

Anonym sa...

Kanskje du bør følge litt med hva folk mener om politiets troverdighet før du skamløst går ut med politikerfrieriet ditt til Arbeiderpartiet. Det er vel neppe noen som bryr seg om hva du mener om politiets lønnskamp? Og hvem i alle dager sier at du som politiker som ikke er på stortinget en gang har noe å mene om at politiet bør bytte fagforeningsleder? Hvor mye av din egen rolle har du egentlig forstått?

Anonym sa...

Hmm. Skjønner ikke du at det man ser i politiet nå er et resultat av veldig mange år med oppbygget frustrasjon? Politiet har trodd og stolt på politikerne utallige ganger uten at noe har skjedd. Nok er nok. Når et samfunn står med et politi som faktisk ikke fungerer uten at 15% av årsverkene blir gjort på overtid, ja, da har politikerne spilt falitt. Du, som forsøker å komme deg inn på Stortinget, burde iallefall ha lest såpass om statsdannelse at du hadde skjønt at et fungerende politi/rettsvesen ligger i bunn for all virksomhet staten har mulighet til å gjennomføre. I et land som Norge må man ha et fungerende godt politi. Når politikerne ikke er i stand/ viser vilje til å sørge for at vi har det, mener jeg at politiet selv faktisk har et ansvar for å vise det overfor befolkningen.

Et tips til deg dersom du skulle komme deg inn på Storinget: ikke bli som Storberget, Breen eller Bjørnflaten. Etter å ha fulgt politikrisen og faktisk hatt litt kunnskaper om den, har jeg virkelig fått opp øynene for hvor falske/ uetterrettelige og faktisk løgnaktige politikere kan være. Jg håper virkelig ikke alle andre departementer og komitier er like udugelige som det man har sett i justissektoren. I tilfelle lurer jeg virkelig på hva slags folk som styrer oss.

Anonym sa...

Hvis det er noen som mister troverdighet, er det politikerne som ikke er i stand til å erkjenne realitene. Hallo, det er krise i politiet (og helsevesen, skoler ++)! Gjør noe med det før dere skamløst bevilger dere selv høyere lønn!

Morten sa...

Politikere burde være mer opptatt om sitt eget rykte før de retter moralske pekefingre mot Politiets Fellesforbund og den enkelte politimann/kvinne. Mens politiet troner på tillitstoppen, så ligger politikere langt der nede i samme sjikt som bruktbilselgere og journalister.

Du burde også sette deg langt bedre inn i selve problematikken. Det som foregår nå i politiet er at man verner om sin egen fritid og ikke setter seg opp på frivillig overtid. Dette har blottlagt et enormt underskudd på politikraft i Norge. Synes du det er riktig at politifolk skal ofre familielivet og sin egen fritid for at vaktlistene skal gå opp? Er det riktig at man skal måtte jobbe tre av fire helger i måneden for å holde politibemanningen på et minste akseptabelt nivå?

Ta heller ansvar for den krisen politiet er i nå. Dette er ikke en krise skapt av politiet, men derimot en politikerskapt krise. Det er få ting som er så flaut som politikere som gjemmer seg unna sitt ansvar og retter moralske pekefingre mot andre. Men moralske pekefingre er vel dere KRF-politikere ganske vant med fra før...

Anonym sa...

Mye av det du skriver er direkte feil! Politiets fellesforbund har IKKE valgt en rekke ulovlige aksjoner som virkemiddel. Jeg jobber selv i politiet, og har ikke vært borte en dag fra jobb. Når jeg sier nei til det å jobbe overtid er det fordi jeg ønsker å tilbringe mer fritid sammen med mine tre barn. At jeg økonomisk taper på det er greit, men til syvende og sist er det familien som teller. Jeg kommer fortsatt til å stille på jobb, gjøre mitt beste og reise hjem igjen! Lønn er viktig, men det væreste er å si til publikum at vi ikke har kapasitet til å hjelpe! Så Filip Rygg "sett deg bedre inn i hva som faktisk er situasjonen".

Anonym sa...

Så du føyer deg inn i rekken av folk som krever at politifolk jobber på fritiden sin, slik man har måttet gjøre i mange mange år for å få politinorge til å gå rundt. Du er skamløs!! Hvem er du da som mener at du vet bedre om situasjonen i politiet enn politifolk selv?? Glem alt du har lest om ulovlige aksjoner og sykmeldinger. Det er bare tull og talltriksing fra Storberget og hans disipler.

Anonym sa...

Ser at det er mange anonyme politifolk som er her og komenterer ja. Dersom dere tror at folket ikke klarer å gjenomskue de dårlig skjulte ulovlige aksjonene deres tar dere feil. Og når politiet selv bryter loven sender det et dårlig signal til publikum.
Dette gjelder selvfølgelig ikke alle politi, men når lønna blir viktigere en å skjøte jobben skikkelig er det noe veldig gale. Dere er ikke alene om å ha for dårlige vilkår i arbeidslivet, faktisk så har dere det bedre en store deler av yrkesaktive. Hva om sykepleiere, leger, lærere etc. hadde begynt å aksjonere som dere gjør? Skal hele Norge stå i flammer før dere får øynene opp?
Slutt å syt og kom dere i arbeid, overtid er helt normalt i dagens samfunn. Og dersom dere ville ha en jobb uten overtid så kunne dere bare begynt som ringehjelp på McDonalds eller noe istedenfor.

Anonym sa...

For det første: Bruken av det medieskapte ordet "overtidsnekt" faller i denne forbindelse på sin egen urimelighet. Når noen ringer meg på min egen fritid og spør om jeg vil/kan jobbe ekstra er det faktisk min fulle og lovbestemte rett å takke nei til dette. Hva angår sjukemeldinger skal man selvfølgelig ikke levere slikt dersom man virkelig ikke er sjuk og dette er heller ikke noe politifolk har fått "føringer" på å gjøre fra PF slik som du her insinuerer. Til slutt er jeg veldig nysgjerrig på å få høre mer om denne "rekken" med ulovlige aksjoner du snakker om. Jeg jobber i politiet og har en viss anelse om hvilke handlinger de norske lover omtaler som straffverdige, men kan til dags dato ikke minnes å ha vært med på en eneste ulovlig aksjon det siste året. Jeg kan faktisk ikke minnes å ha vært med på en eneste aksjon en gang siden jeg begynte i politiet. Det eneste jeg har gjort er å si "ellers takk" når noen har ringt meg og spurt om jeg vil jobbe overtid. Jeg utfordrer deg til å vise meg hvilket straffebud dette kan subsumeres under.

Anonym sa...

Minner ganske enkelt om politilovens §1, 1.ledd: "Staten skal sørge for den polititjeneste som samfunnet har behov for." Hvem er det som er lovbryteren her, Rygg?

Anonym sa...

"Engasjement og idealisme"..., fine ord Filip, men hva med å legge til litt REALISME.

Det vi opplever nå, er ikke noen akutt krisemaksimering fra politiets side. Dette er noe vi tillitsvalgte i politietaten har varslet om i en årrekke, desverre for døve ørere for deg og kollegene dine i de politiske miljøene.

Jeg ser av siden din at du har blitt veldig påvirket av et møte med en rusavhengig jente og hennes far. Helt enig, slike menneskelige tragedier gjør noe med en. Hvordan tror du det da føles å forholde seg til slike tragedier jevnlig, år etter år? Skjønner du da kanskje at vi som må forholde oss til dette, nesten som en del av den daglie tjenesten, har behov for å ha fri når vi har fri, og ta oss av egne famlier? Synes du at det å kreve en anstendig godtgjørelse for denne og andre typer bealstninger vi må fronte der andre kan trekke seg tilbake, er for mye og be om.

Nei min venn, et godt råd; rett skytset ditt innad i egne politikerrekker, det heter seg jo at man ikke skal skyte budbringeren...

Til Kåre Strønen: Stakkars mann, du kan ikke ha det lett. Håper innelegget ditt bare kom noe uheldig ut, og at du ikke faktisk er så trangsynt og snever som ditt innlegg gir uttrykk for.

Anonym sa...

Kjære Kåre Strønen!
Spør du hvem som helst på gaten i Oslo en vanlig dag om lønn er viktig i deres arbeidsforhold, sier svaret seg selv. Du kan også gjerne sette fokus på andre grupper og fortelle at disse tjener dårlig, men skal fagforeningen til politiet ta hensyn til dette? Det er politikerne som sitter på ressursene, at de bedriver disponeringer som gjør at vi har mange grupper som tjener dårlig er ikke en rettferdiggjøring av lav politilønn. Må forresten minne deg om lønnskampen til lærerne for en tid tilbake, da svartmalte lærerenes fagforeninger situasjonen, noe som igjen førte til færre søkere på lærerskoler og endte opp i høyere lønn. Legene hadde en litt annen vri, de gjorde som politiet nå gjør, verner om fritiden sin, noe som førte til høyere lønn for dem. Skal ikke politiet få lov til å ta i bruk de samme virkemidlene som andre grupperinger, eller er de "moralske" kravene høyere for denne gruppen? Unner politifolkene høyere lønn jeg, det er bare å gå ut en lørdag i Oslo sentrum så får man argumenter nok for dette!
Stå på!

Anonym sa...

Jeg har det ganske bra faktisk. Overtid jobber jeg også hver dag uten å klage, det hjelper på lønna har eg merket. Og så tør jeg ivertfal å stå for det jeg mener i motsetning til deg Mr. anonym. Og person-angrep i en diskusjon er altid taperens siste taktikk, så hvilken formening du har om min person det driter jeg faktisk i.

Til Anonym nummer 2, selfølgelig er lønna viktig. Selfølgelig fortjener politiet mer løn, som alle andre i norge gjør. Men det nytter ikke å si: Gi meg mere løn ellers får du svi. At flere andre har gjort det før er heller ingen unskyldning. Dere får organisere en lovlig streik da som alle andre.
Å bevist gjøre en dårlig jobb er jo vanligvis ikke et godt utgangspunkt for høyere lønn, det kalles utpressing.

Anonym sa...

Ser mange forsvarer politiets krav og det er jo helt greit, men hvorfor støtter dere også ulovlige aksjoner og utpressingtaktikk? Det er for meg helt uforstålig. Jeg har sympati med politiet jeg også men taktikken som politiforbundet følger nå har jeg ikke annet enn forakt for. De godtok en avtale i våres og de starter aksjoner kort etter, atpåtil står mange av disse og lyver oss rett opp i trynet.
Jeg vet ikke om jeg klarer å holde spyttklysa inn dersom jeg skulle møte Arne Johannessen på gata. Jeg blir direkte kvalm av fyren for tiden. Tidligere hadde han mange gode argumenter og selv om han blandet seg alt for mye opp i ting som ikke angår politiforbundet hørtes han nogenlunde fornuftig ut.
At andre speiler dette over på politiet generellt er et kraftig varsko om at de bør sparke deres egen forbundsleder til månen.

Anonym sa...

Anonym politimann skrev:<< Jeg jobber i politiet og har en viss anelse om hvilke handlinger de norske lover omtaler som straffverdige, men kan til dags dato ikke minnes å ha vært med på en eneste ulovlig aksjon det siste året. >>
Jeg anbefaler deg en annen jobb når du ikke klarer å skille mellom ulovlige straffbare handlinger og handlinger som blir ansett som brudd på avtaler og dermed ulovlige. Å sykmelde seg uten grunn kan godt omtales som ulovlig men det betyr ikke at handlingen er straffbar.
En av de åpenbart ulovlige aksjonene til politiet var sykmeldings-aksjonen i Stavanger. Det var mildt sagt kvalmende å høre Arne Johannessen skjelle ut folk som antydet at dette var en ulovlig aksjon.
Stå på krava, der har dere min støtte. Men slutt å JUGE og slutt med ulovlige aksjoner.

Anonym sa...

Jeg er politimann og er stolt av yrket mitt. Jeg har jobbet i 10 år ute på gata. Jeg har bidratt med 4-500 timer overtid i året til arbeidsgiver. Selvfølgelig har dette medført ekstra penger til familien. Nå orker jeg ikke dette mer. Jeg vil være mer sammen med kona og barna mine. Jeg jobber 100%stilling og gjør jobben min samvittighetsfullt hver, kveld og natt. Ingen behøver å ha svekket tillitt til meg eller noen av mine kolleger fordi vi ikke vil jobbe ulovlig overtid. Politikerne har ansvar for å finne løsningen på krisen de selv har skapt. PF har kommet med et forslag om utvidelse av arbeidstiden med 2,5 timer i uka frem til 2012. Det kaller jeg et konstruktivt forslag. Vi skjønner jo at vi må gi noe for å få. Dette utløser 500 årsverk på landsbasis. Slik jeg ser det er PF løsningsorientert, mens justisministeren har låst seg.

Anonym sa...

Til deg som oppfordret meg til å finne meg en ny jobb: Til din informasjon så er det å iverksette ulovlige aksjoner faktisk straffbart. Som sagt: Jeg veit litt om hvilke handlinger Norges lover anser som straffverdige. Forøvrig er et av de viktigste rettsprinsippene i Norge at man er uskyldig inntil det motsatte er bevist. Hittil har ennå ingen engang stevnet PF for arbeidsretten. Tenk litt bedre gjennom de gode rådene dine neste gang.

FR sa...

Skjønner at mange har latt seg provosere av mine ganske enkle betraktninger rundt politiets lønnskamp. Som jeg skriver i blogg-posten er jeg enig i at man bør gjøre noe med lønningene til politifolk, slik man også bør gjøre med flere andre grupper. Jeg er også av de som mener vi må sikre flere politistillinger. MEN: Jeg synes ingenting om lønnskampen som nå pågår.

Ukeavisen Ledelse har laget en liten liste, som kun er et utdrag:
- Så å si hele utrykningsenheten i Trondheim bommet i høst på skyteprøven. Den som ikke kan skyte, kan heller ikke bære våpen. Det sier jo reglene. Så hva nå?

- Samtidlige politifolk i Agder som er knyttet til beredskapstroppen, har bedt om å få trekke seg. Noe lignende har skjedd i Asker.

- I Hordaland og Oslo er det spesielt mange politifolk som melder seg syke slik at de ikke kan gjennomføre den krevende vakten fredag kveld til lørdag.

- En fredag meldte hele 22 politifolk seg syke på ettermiddagen slik at et politihus måtte stenge.

Var det noen som sa at dette ikke var koordinert? Var det noen som sa at alt som ble gjort var lovlig?

Jeg er helt enig i at samfunnet/politikerne kunne gjort en langt bedre jobb når det gjelder politibudsjettet og det forebyggende arbeidet, men ikke kom å si at lønnskampen vi nå ser er helt fair. Den kjøper jeg ikke.

Anonym sa...

Kjære politifolk.

Vanlige folk vil at dere skal ha gjennomsnittslønn som alle andre. Og vi vil at dere skal ta dere av familien deres! Absolutt.

Det vi reagerer på er visse typer aksjonsformer som ikke hører hjemme noen plass (og da mener vi ikke overtidsnekt!!). Disse er jo helt på jordet! Å si at mange av dere ikke bedriver aksjoner, vil være å lyve.

Begynn heller å samarbeide med myndighetene for å få rekruttert flere til politiet!

Hilsen vanlig Bergenser

Anonym sa...

Supert Filip! Noen må si ifra nå. Det er herlig at du tør å si ifra. Jeg støtter deg 100%

Anonym sa...

Jeg blir oppgitt over mange usakelige innlegg i div blogger. Jeg har nå jobbet ca 14 år i politiet, og er idealist til de grader. Jeg gjør jobben min så samvittighetsfullt som mulig, når jeg er på jobb, også når jeg blir beordret på overtid, selv om det ikke passer. (Som de aller fleste politifolk jeg kjenner). Er ansatt i 100% stilling, med turnus. Når jeg er på jobb, så jobber jeg for publikum. Uansett hvor mye jeg vil, klarer jeg ikke å være på flere steder samtidig. Det sliter også på en idealist, og ikke kunne hjelpe de man ser/hører har behov for hjelp. Er nå sliten etter mange år med stress, kontinuerlig uforutsett overtid, pga underbemanning og flere brudd på arbeidsmiljøloven mht arbeidstid og pålagt hvile, samt frustrasjon over manglende utstyr. Jeg begynner å bli lei av "dugnaden" for at staten skal ha nok politikraft. Fritiden min, utover arbeidstiden, tilhører meg. Den vil jeg bestemme selv hva jeg vil bruke den til. Nå vil jeg bruke den sammen med familien min. Hva er ulovlig med det? Ifølge andre bloggere bryter jeg loven med å gjøre dette, hvordan? Hvilket signal sender politiet til publikum, når vi bryter arbeidsmiljøloven hele tiden? Det er det ingen som sier noe på? Nei, rett skytset til politikerne. Det er de som er ansvarlige for at Norge nå mangler nok/forsvarlig antall politi til enhver tid.