16. jan. 2009

Hvor mange timer vil du jobbe?


I dag har jeg en 12 timers arbeidsdag, riktignok med noen pauser som jeg bruker til litt blogging. Hvis SV får viljen sin skal du og jeg jobbe 6 timer hver dag. Og i tillegg skal vi få to timers "fri" fra barna våre som skal inn i en heldagsskole. Endelig får vi litt tid for oss selv!

Eller?

Er det krise at folk flest har en 7.5 timers arbeidsdag? Og at barna ikke må ha full skoledag? Er vi blitt så late at hele samfunnet må styres inn mot kun 6 timer, mens barna er så dårlig til å lære at de må være 8 timer vekke fra hjemmet? Jeg synes logikken brister i ethvert forsøk på å argumentere for de foreslåtte endringene.



Ta bare kostnadsbiten. Hva vil det koste å innføre 6 timersdag og helddagsskole. Sistnevnte vil koste mellom 5 og 8 mrd. Når det gjelder 6 timers dagen er det langt vanskeligere å beregne. For en ting er dagens lønnskostnader, men du må også ta med i regnestykket det behovet man vil få for ekstra bemanning.

NHO har regnet litt på dette. I 2004 var samlet lønnskostnad i Norge 765 milliarder kroner. 6-timers dag med full lønnskompensasjon innebærer at lønnskostnadene røft regnet øker med 25 prosent, eller om lag 191 milliarder kroner. Og dette er snart 5 år siden!

Innføring av en 6 timers dag vil bare i kommunesektoren gjøre at antall årsverk vil reduseres fra 335 000 årsverk til 268 000 årsverk. Vil bestemor akseptere lavere bemanning når hun skal inn på sykehjemmet?

Hvis vi vil jobbe færre timer enn 7.5, så er det opp til oss. Levestandarden vil naturlig nok gå ned, men samfunnet har verken råd eller grunn til å ta regningen for innføringen av en 6 timers dag.


God helg! (jeg er ganske trøtt nå!)
FR Kommunikasjonssjef Skaperkraft

1 kommentar:

Anonym sa...

Jeg er trøtt jeg også. God helg :)