1. juli 2009

Fotobokser er billig, derfor lett å love


Fotobokser har utvilsomt positiv effekt for trafikksikkerheten ved de norske veiene. Flere ulykker kunne trolig vært unngått dersom det hadde vært uplassert flere. Ap går nå ut og lover at det vil bli langt flere etter valget. KrF er ikke uenig i at det kan være smart, men det er viktig å minne om at langt flere tiltak må til for å gjøre veiene tryggere.

Disse andre, vel så viktige tiltakene, de koster penger. Å love utplassering av noe som gir inntekter er ingen bragd, men Norge trenger også en helt annen satsing på midtdelere, rassikring og sikring av skoleveier. I tillegg må vi legge inn nye tiltak som begrenser rusbruken, da dette er en av hovedårsaken bak de mange og helt unødvendige dødsulykkene.

Se også vår film om trygghet her!
FR Kommunikasjonssjef Skaperkraft

13 kommentarer:

Guest sa...

Fartsperre på personbil er løsningen for fremtiden, Maks kanskje 100 km/t. Dette vil nok spare samfunnet for unødige tap av liv, samt redusere alvorlige ulykker.

Trond sa...

Hei. Synes det er helt feil å kalle disse "23-30"åringene for ungdommer. Dette er voksne mennesker som har tatt livet av en 52 år gammel familiefar. Ser jo at dette er tragisk for veldig mange. Det burde kasnkje vært lagt mere vekt på hva fart gjør i kjøreopplæringen. Fart dreper.

Odd Frantzen sa...

Det viktigste tiltaket for å få ned farten og dermed ulykkene på norske veier er å fokusere på føreren.  Alt for mange bryter fartsgrensene.  Mange mener det er greitt å bryte dem, bare man ikke blir tatt.  Vi må få tilbake respekten for trafikkreglene.  Fartsgrenser er absolutte, og ikke ein veiledning slik alt for mange ser ut til å tro.

Filip Rygg sa...

Er absolutt positiv til det ja. Men jeg tror av sikkerhetsgrunner bør være 10-20 km/t mer enn øverste fartsgrense.

Filip Rygg sa...

Enig med deg Odd, viktig!

Filip Rygg sa...

Enig!

Guest sa...

Fartsgrensene i Norge er for lave, derfor blir man av og til drittlei, og trør godt til av og til.

Hilsen selvutnevnt professor i bil & fart.

odd sa...

hører ikke om dødsulykker der det er midtdeler,  bruk pengene vi betaler i bilavgifter og vegavgifter til å bygge motorvei med midtdelere. men skjønner godt de vill bruke foto bokser for der tjener de penger. 

Odd Frantzen sa...

Man skal selvsagt aldri vurdere om man skal følge vedtatte lover og regler.  Dersom man mener at fartsgrensene er for lave må man jobbe for å få de hevet.  Løsningen kan ikke være å bryte reglene.  Hva om man praktiserte denne tvilsomme praksisen på andre områder?  Og hvordan kan man si at fartsgrensene er for lave i Norge når så mange mennesker mister livet på grunn av fart?

Guest sa...

Synes det er trist at dere vil ty til så drastiske tiltak da det sannsynligvis ville bidratt svært lite til nedgang i trafikkrelaterte dødsfall. På den andre siden vil det bidra til enda et steg nermere storebrorsamfunnet, og til at KRF blir sett på som et useriøst, trangsynt forbudsparti.

Cbr sa...

Undersøkelser viser at der veiene blir oppdatert til dagens standard me dagens teknologi og viten iforhold til feks 70 tallet eller eldre går ulykkestatistikken ner. Undersøkelser viser og at fotobokser fører til mer ulykker pga panikk oppbremsing. I norge har en brukt lite på veiene i forhold til nabo landene. Nye sikre biler er dyre, derfor den kombinasjon unge og forelda biler. Dette er med å bidrar til at mange dør i trafikken, men fart har og noe å si. Fotobokser blir satt opp for å vise at en gjør noe, uten å bruke penger. De tiltak som er dyre å ville fått ulykkestatistikken til å stupe bortforklares med at det er bilførers skyld som ikke kjøre etter forhold og fartsgrense. Dette sluker folket rått da de elsker å peke på andre å føle seg bedre. Derfor vil en i en tenkt situasjon der gjennomsnittsfart blir hele tiden overvåket av fotobokser på alle veier få mye sakte kjøring i forhold til fartsgrense. Avbrytt av sinnsyke forbikjøringer å ennda mer saktekjøring før neste fotoboks for å få den gode gjennomsnittsfarten her kommer kjørekomputere godt til nytte. Å den dagen kan komme at du får et illbefinnene å kjøre front mot front most i en familie på 4, si du ikke "kjøre etter forholdene".. Vit da at midtdellern som ikke er der, fordi du må jo kunne kjøre bil vet du.

Filip Rygg sa...

Selv om jeg i utgangspunktet er positivt til alt som kan gi færre ulykker så må¨jeg med en gang presisere at KrF absolutt ikke har gått inn for en slik sperre. Men hva mener du kan bidra til færre ulykker?

Filip Rygg sa...

Enig i at midtdelere er veldig viktig. Utrolig stor forbedring der det er kommet.