5. jan. 2010

Vi tar kampen for Klas og Pia


I følge TV2Nyhetene opplever 5% av norske skolebarn en utrygg skolehverdag. Under sittende regjering har antall barn som opplever mobbing økt dramatisk. I Bergen har vi hatt en mindre økning. Det er ikke akseptabelt. I det siste har jeg blitt kontaktet av foreldre og barn som har opplevd, eller opplever grov mobbing. Kampen mot mobbing er den viktigste kampen vi tar i Bergen de kommende årene.

Dette er en kamp for menneskeverdet.

Vi må bruke alle tilgjengelige verktøy for å få redusert den utryggheten barn og unge møter hver eneste dag. En mor ringte meg og fortalte om "Pia", ei jente som opplevde å få hundrevis av sjikanerende meldinger på Facebook. Noen dager senere fikk jeg høre om "Klas", en elev i bergensskolen som hadde fått en sterkt ironisk gruppe "Vi som digger Klas" på facebook. Jeg ble kvalm når jeg fikk høre innholdet i sjikanen mot disse to.

Kampen mot mobbing er en kamp for Klas og Pia. To elever som har den samme retten til et trygt oppvekstmiljø som alle andre barn i Bergen. Jeg vet at rektorene i Bergen er svært opptatt av å redusere mobbingen ved sine skoler. I to dialogmøter har jeg nå møtt 30 av våre 88 rektorer. I tillegg har vi diskutert mobbing med alle friskoler i Bergen. Fells for disse møtene er et stort engasjement, det som er ulikt er resultatene og hvordan man jobber.

Vi trenger altså ikke å gjøre noe med motivasjonen, men vi må se på hvordan skolene i Bergen jobber med dette viktige temaet. Vi må også være sikker på at vi klarer å bedre resultatene på samtlige skoler. Overfor TV2 har vi også sagt at vi vil kunne pålegge bruk av mobbeprogrammer dersom det er nødvendig.

Hvis du har konkrete innspill, tips og ideer så er jeg veldig takknemlig for det. Vi har nå satt av 0.5 mill i 2010 til sentrale tiltak mot mobbing. Særlig tenker jeg på det som skjer på nettet, men her er det sikkert flere gode ideer. Ingenting er foreløpig bestemt når det gjelder bruk av de midlene.

Alle bilder: Flickr / Bern@t
FR Kommunikasjonssjef Skaperkraft

6 kommentarer:

Anonym sa...

takk!

Anonym sa...

Kamp mot mobbing er kjempeviktig, uten tvil. Men den må sees i sammenheng med samfunnet forøvrig, og her mener jeg at mobbing dessverre alt for ofte blir sett isolert av hva som ellers rører seg rundt om kring.

Vegard Johan Olsen sa...

Er det snakk om noe mobbeprogran i forhold til barnehage også?

FR sa...

Simen: Veldig enig med deg. Hvis man på TV ser kjendiser mobbe grupper eller enkeltpersoner, ja da er det vanskelig for læreren å forklare at vi ikke skal gjøre det samme på skolen. Her er det mange aktører som har et ansvar.

Vegard: Har så vidt sett litt på det. Sondre sendte meg en interessant artikkel om det, men foreløpig har vi ikke noen konkrete planer.

Unknown sa...

Tror det burde vært lurt å hatt noe til nettopp barnehage også. For mange førskolelærere og mange foreldre vet ikke at dette foregår allerede i barnehagen. Kanskje lære foreldre hvordan de også kan være med å samarbeide om hvordan de kan være med på å hjelpe barna slik at dette ikke skjer.
Dette burde blitt tatt opp i samarbeid i barnehagene med foreldre og de som jobber der.

FR sa...

Gode poenger Vegard! Vi skal ta det opp i ledermøtet på mandag, da har vi planlagt en bolk om mobbing. Takk!