4. okt. 2006


-Greit med 5 prosents oppslutning!
KrF’ere, senterpartifolk og kommunister har særlig en ting til felles: De depper. De depper over manglende oppslutning, manglende økonomi, manglende engasjement fra tillitsvalgte og mangel på en leder fører de til store høyder.

Som KrF’er skal jeg la være å mene for mye om bøndene i senterpartiet, eller sovjetinspirerte AKP. Er det en ting jeg er lei av så er det disse debattene: Hvordan nå 20% og hvordan vinne valget. For er det egentlig interessant? Er det et mål i seg selv å ha stor oppslutning?

Et interesseparti?
Oppslutning handler selvsagt om mange ting. En av disse er partiets hensikt og rolle. Ta for eksempel arbeiderpartiet. De har basert seg på å være et bredt sosialdemokratisk parti med tette bånd til fagbevegelsen. Det skal veldig mye til for at ikke de skal holde seg store. Frp har også de siste 10 årene arbeidet mye for å bli et bredt parti, med plass for mange. Og det er det selvsagt ikke noe galt i. Spørsmålet er: Er det veien for KrF? Skal KrF bli et bredere parti? Eller er vi fornøyd med KrF som et nisjeparti og/eller interesseparti?

Mål og middel
Det må aldri bli et hovedmål for KrF å få høyere oppslutning. Hensikten med KrF er jo å tale de stemmeløses sak, stå opp for menneskeverdet, ta vare på skaperverket og sikre barn og unge gode oppvekstvilkår. Hensikten er selvsagt ikke å bli et stort parti. Det sier seg selv. Men oppslutning er helt klart et middel for å oppnå de politiske mål KrF har for sin virksomhet. Problemet med diskusjonen rundt partiets ledelse, profil og struktur er at den alltid handler om middelet og ikke målene. Er det noen som snakker om hva partiet får til politisk? Nei, vi snakker om hva partiet får på meningsmålingene.

Vi trenger KrF
Som KrF’er vil jeg alltid prøve å gjøre KrF til et større og mer innflytelsesrikt parti. Ikke fordi det er et mål i seg selv, men fordi det er et middel for å oppnå det som gjør at mitt hjerte banker for KrF. Jeg er ikke med i KrF fordi jeg elsker å debattere, eller fordi jeg trenger en sosial arena.. (noen har sikkert trodd det) Jeg er med i KrF, ene alene for å jobbe for saker som står mitt hjerte nært. Titusenvis av barn i Norge vokser opp i utrygge vilkår pga foreldres rusmisbruk, hvert andre sekund dør et barn av underernæring, i Bergen dør 120-140 mennesker for tidlig hvert år pga luftforurensning. Det er pga disse sakene at jeg er med i KrF og det er pga slike saker at vi trenger KrF.

Alle bør stemme KrF
Norge trenger ikke mer av Frp og Ap. Norge trenger mer av KrF. Jeg håper og tror at KrF skal gjøre et av sine beste valg i 2007. Men jeg lever fint med 5% så lenge jeg har muligheten til å jobbe for det som virkelig betyr noe. KrF er ikke først og fremst parti for gjennomsnittsmennesket som er passelig vellykket og har det greit. KrF er først og fremst et parti for de svake, de ustøtte og de som ingen stemme har. Derfor bør alle stemme KrF.
FR Kommunikasjonssjef Skaperkraft

3 kommentarer:

Jan Tore sa...

Spennende tanker, Filip! Tror også fokuset blir feil når vi kun fokuserer på mål, og ikke prestasjoner. Er jo en kjent idrettsmetafor, men den passer egentlig bra på KrF også! Jeg tror KrF kommer over ti prosent ei gang igjen, men det er ikke sikkert det kommer i 2007 eller 2009. Uansett må KrFs fokus være på å få gjennomført mest mulig av vår politikk, sånn at samfunnet vi lever i blir litt bedre til å hjelpe den bostedsløse rusmisbrukeren, og den fattige jenta i Uganda som ikke får skolegang. Stå på videre!
Og gratulerer med nominasjonen! Utrolig artig!

Anonym sa...

Flott side Filip! Eg legg den på mine favorittar!

FR sa...

Hei Jan Tore!

Jeg er enig med deg. Fokuset er å få gjennomført vår politikk.

Det håper jeg på å få til i Bergen. Det er jo bare en foreløpig liste, men takk for gratulasjon! :)