30. nov. 2006


Sett museene på museum!
Jeg har mindre enn 1 år igjen av min tid som fylkespolitiker. Ola Johan Settem skal fra oktober i neste år være KrFUs representant på fylkestingslisten til KrF i Hordaland. Han får en spennende og viktig jobb som jeg er sikker på at Ola er rett mann og ungdom for. Etter 3 år som kulturpolitiker er det særlig en ting som gjør meg engasjert: Museum.


Du sovner vel gjerne, og dersom du leser det jeg skriver nå er du sannsyneligvis en av svært få. Jeg tørr uten å ha noen som helst dokumentasjon, påstå at flertallet av Norges befolkning ikke har noe som helst forhold til museene plassert i sitt eget fylke. Hordaland er Norges fremste museumsfylke. Ingen har flere enn oss! Mange synes det er veldig positivt. Det er jeg ikke sikker på.

Bildet: Museumssenteret i Salhus.

Museene har/skal ha en veldig viktig oppgave i å være historiefortellere, historie- og tradisjonsbærere og som en viktig insitusjon for gode kulturopplevelser for de besøkende. Problemet med svært mange av dagens museum er at de er så forhistoriske i sine formidlingsmetoder at de burde vært på museum. Det er etter min mening helt uinteressant hva et museum har klart å fremskaffe av antikviteter hvis ikke de klarer å formidle tradisjonene og historiene.

Museumspolitikk må ikke handle om antall museum, antall arkeologer, antall bygg eller antall millioner. Museumspolitikk bør handle om hvordan vi på en best mulig engasjerende måte kan formidle de skatter som Hordalands(og Norges) mange museum har. Bildet over til høyre viser en av Hordalands perler, Tyssedal.

I Østerrike har man nå utviklet digitale briller. Detter er altså briller som fungerer som en slags skjerm. Når du går gjennom gatene ser du historiske elementer samtidig som du ser hvor du går. Disse historiske elementene kan for eksempel være soldater som marsjerer, eller hester som frakter mennesker osv. Poenget er at du får en opplevelse av å være til stede i samme by bare 200 år tidligere. Det kaller jeg opplevelse! Tenk så mye mer spennende det er enn å besøke et trist museum med noen støvete glassmontre.

Mange museum i Hordaland har gode prosjekter på gang. Bergen bymuseum jobber med spennende prosjekter på Bryggen og jeg vet om flere andre som for lengst har utviklet nye formidlingsmetoder. Men jevnt over så er det langt i fra bestått. Kulturpolitikerne for de kommende fylkestings(og trolig vestlandsrådet) har en viktig oppgave i å sikre at museenes metoder havner på museum og at vi ser en ny utvikling for et levende og ledende museumsfylke.
Bildet: Her kommer det et nytt og spennede brannmuseum. KrF fikk nylig gjennomslag for å sette av 200 000,- i 2007 til prosjektering.

Anbefaler ellers å lese artikkelen: -Museene er for kjedelige
FR Kommunikasjonssjef Skaperkraft

4 kommentarer:

Anonym sa...

Spennende innlegg! Du kan gjerne få låne pensumlitteraturen min fra Museumskunnskap hvis du vil ha noen flere ideer;)Jeg er veldig enig i at mange museer trenger å tenke nytt når det gjelder formidling og jeg tror faktisk at Norge har en del museer som er så små og smale at de ikke får gjort en god nok jobb, pga manglende kunnskap og kompetanse. De skal jo dessuten også ta seg av andre kjerneoppgaver for museene, innsamling, bevaring, dokumentasjon og forskning!

Hilde

Erlend K sa...

Stusset litt da jeg så overskriften (lurte på om det var museene som konsept som skulle stues vekk...)
Men at metodene som benyttes nok kan bli både litt og en del mer spennende og interessante, det tror jeg nok. Må samtidig innrømme at det er en stund siden jeg selv faktisk var på et museum, men har vel ikke inntrykk av at det har vært noen revolusjon i denne bransjen de siste par årene.
Det er jo i grunnen ofte mye spennende ting som stilles ut, men dagens metoder krever kanskje mer forestillingsevne og interesse enn mange potensielle museumsbesøkende egentlig har...

Ella sa...

Det funka, jeg leste hele greia bare fordi du begynte med å si at jeg ikke kom til å gjøre det. Et mål kan jo være å få folk til å dra p museum frivillig, så slipper vi sende alle skoleklassene dit på tvang for at guidene skal ha noe å fylle tiden sin med

FR sa...

Takk for gode kommentarer!

Hilde: KrFU har mye å levere på dette politiske området, her har du en viktig oppgave. :) Museene er et svært viktig område for enhver nasjon, men på tross av det ser ikke ut til at politikerne bruker særlig mye energi på museumsfeltet. I noen land nedover Eurpa og kanskje enda mer i Canada så blir museum sett på som svært viktig næringsutviklere og "næringsbevarere". Tradisjoner får nytt liv og turismen øker.

Erlend: Poenget med mine overskrifter er at folk skal bli fristet til å lese. Sikkert mange dårlige overskrifter på denne bloggen, men jeg ser at denne om museum ihvertfall fikk noens oppmerksomhet :) beklager at jeg villedet deg..

Ella: Det med tvang er dessverre relevant. Tror at mange barn opplever det lite interessant å besøke en del museum. Men jeg har hatt noen positive opplevelser. På Sunnhordland Museum på Stord kan man vandre rundt i forskjellige bygninger og se de typiske elementene som et folkemuseum inneholder. Men når du kommer til et av de mindre byggene på tunet så får man oppleve to skuespillere som viser dagliglivet for flere hundre år siden. Det fanger folks oppmerksomhet og gjør at elevene ikke opplever det som tvang.