16. nov. 2006


Svada i Nairobi
Som de fleste har fått med seg, er Norges miljøvernminister nå i Nairobi(bildet) for å diskutere klimaspørsmål. Aldri før har vi visst så mye om hvilke konsekvenser utslippene har, likevel er det liten reell vilje til endring.

Alle snakker om Kyoto. Avtalen som ble inngått for å redusere verdens utslipp til 5,2 prosent under 1990-nivå innen 2012. Når vi i dag gjør opp status ser vi at de aller fleste ”Kyoto-landene” har økt utslippene av klimagasser, det har nemlig vært en gjennomsnittlig økning på 2,4 prosent de siste fem årene. Gøril Andreassen fra Natur og Ungdom sa det treffende i dagens God morgen Norge; -Det som blir sagt fra de ulike landene er kun festtaler.

Refs fra Annan
FNs generalsekretær Kofi Annan(bildet) kom med en real skjennepreken i sin tale på FNs klimakonferanse i Nairobi:
– Klimatrusselen er mer enn et miljøproblem. Det er en total trussel mot vår sivilisasjon, sa Annan, og snakket om en «skremmende mangel på lederskap» for å gjøre noe med klimaendringene. Globale klimaendringer må få sin plass ved siden av trusler som konflikter, fattigdom og spredning av dødelige våpen, som tradisjonelt har hatt enerett på den største politiske oppmerksomheten.

Hva gjør vi nå?
Ifølge ekspertene må utslippene av klimagasser reduseres med minst 30 prosent innen 2020. Norge foreslår på klimakonferansen konkrete mål om at den globale temperaturen ikke skal øke med mer enn 2 prosent fram til år 2050, og at utslippene må reduseres med minst 50 prosent. Det er bra, men likevel litt pinlig. Vi har tross alt akkurat sagt ja til bygging av et sterkt forurensende gasskraftverkMongstad.

Norge må gå foran
Det er meningsløst at Bjørnøy(bildet) blir sendt til Nairobi for å redusere verdens forurensing når hun representerer et land som ligger i Europatoppen i forhold til CO2 utslipp. Og for hver dag som går øker våre utslipp, stikk i strid med Kyoto-avtalen. Vi vet at utslippene tar liv. Vi vet at flere øyer i stillehavet fraflyttes pga klimaskapte endringer. Vi vet også at verden står overfor temperatur endringer som vil kunne skape naturkatastrofer dyrerer enn verdens samlede BNP.

Når vi vet alt dette. Hvorfor handler vi ikke litt drastisk? Hvorfor forbyr vi ikke bensin og dieseldrevne biler? Hvorfor sier ikke Norge at vi innen 2010 vil stoppe all utvinning av olje og gass? Hvorfor legger vi ikke ned flyrutene mellom byene?
FR Kommunikasjonssjef Skaperkraft

6 kommentarer:

Ella sa...

Du har så rett så rett, jeg blir så sint så sint.

Det er klart vi må gjøre noe med utslippene, men det er jo mye bedre om noen _andre_ kan gjøre det.

Så slipper vi gjøre det selv.

Omtrent som å sende skittentøyet hjem til mamma i en alder av 50 år.

Runhometorun sa...

Hei Filip. Ikke for å være stygg, ser du har linket opp Sturla f.eks.

Har jeg for mange meninger som du ikke er enig i at jeg ikke får plass i link listen din? :-)

Anonym sa...

Ella: gode poeng der, likte den siste setningen! :)

Runar: Det har jeg ikke tenkt så mye på. Skal prøve å få lagt ut en link til din side i morgen.

Og til alle andre som gjerne vil ha en link: send meg en mail så skal jeg ordne det :)

Runhometorun sa...

hehehe, håper du ikke tok det negativt:-)

Ja, jeg er enig med deg at vi bør ta på alvor vårt miljø. Det er helt klart for mye forurensning.

FR sa...

At noen vil ha en link tar jeg aldri negativt. Dukker stadig opp flere. Er bare til å maile.

Ellers så hadde jeg en fantastisk opplevelse på dagens Årskonferanse for Bergen Næringsråd. Mye var tamt og lite interessant, men leder for Bergenscenarier, Harald Schjelderup holdt et fantastisk innlegg om bærekraft. Han oppfordret Bergens bedrifter, kunnskapsmiljøer og politikere til å tenke miljø og de muligheter som ligger der.

Det er herlig å se at verden våkner. Jeg håper og tror at Bergen kan være en av de ledende byene innenfor miljøvenlige teknologi og miljøvenlige løsninger.

Runhometorun sa...

Hei, flott å høre :-).

Ja, høres bra ut. Jeg er enig at man ør sats på forskjellige nye ting. Dette med høghastighets tog syns jeg var en utmerket ide! Det må vi få til!

Jeg gleder meg å se at du og KRF har så god påvirkning på politikken i Bergen. Stem KRF og Filip som ordfører til neste år!