7. des. 2006


Alkoholfri jul?
Det er mørkt ute. Inne er det lys og koselig julemusikk. Noen kjøpesentre lager pepperkakeby, andre har julenisser vandrende rundt. Hjemme pynter de fleste. Det blir også masse koselig julebakst og selvfølgelig deilig julemat. Ja egentlig så er julen en veldig fin høytid. Hadde det ikke vært for...

...at 100 000* barn gruer seg til julaften. For meg er det en helt uvirkelig tanke. Julen skal jo være den beste høytiden av dem alle. Tid til familien og alle de koselige tingene som jeg nevnte i ingressen. Men sånn er det altså ikke for alle. Inntaket av alkohol øker hvert år. Foreldres bruk(misbruk) av alkohol fører nå til at mer enn 100 000 barn gruer seg til selve familiehøytiden.

Det er som med alle andre saker, også mange meninger om dette. Noen vil si at det å ta seg en øl og/eller en dram på julaften en viktig del av juletradisjonen, og for noen er sikkert det rett. Men skal vi virkelig holde på alle tradisjoner for tradisjonens skyld? Burde ikke hensynet til barna komme først?

Jeg har tidligere skrevet om et forbud mot alkohol. Det er selvsagt ikke realistisk, og det er heller ikke dit jeg vil. Det handler bare om at vi må gjøre det vi kan for å skape et trygt og godt samfunn for de minste. Barna må komme først. Det må være lov å si at noen dager passer det seg ikke. Juleaften er etter min mening en slik dag. For noen er dette provoserende. Men når jeg vet at dette gjelder så mange barn så kan jeg heller ikke holde kjeft.


*Tallet varierer fra 100-300 000 barn. Noen motstrider disse talenne. Uansett vet vi at det er mange. Og et barn som opplever en utrygg familiesituasjon, er et barn for mye.

Kilder:
Actis
Alkokutt
FR Kommunikasjonssjef Skaperkraft

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hvorfor må alltid KrF legge seg oppi hva folk drikker? Hva med å heller engasjere seg for de som virkelig trenger det? Folk skal jo også ha fritt valg?

FR sa...

Det handler om trygghet for barna. Ikke at alle skal bli avholdsfolk. :)

Jeg har tro på det frie valget, men ikke hvis det går utover "forsvarsløse" barn.

Blåblogg sa...

kan vi som ikke har barn drikke så mye vi vil da?
Hurra!