13. des. 2006


På besøk hos sine foreldre
Snart er det jul. Jeg og min kjære skal til østlandet for å feire jul hos mine foreldre. Siden sommeren etter vgs har jeg besøkt mine foreldre. Før den tid bodde jeg hos de. Dagens samfunn beveger seg mer og mer i mot at det å besøke sine foreldre skal bli gjeldende fra 1 års alderen. Døgnåpne barnehager og foreldre som jobber stadig lengre fører til et samfunn hvor samfunnet og statsdrevne institusjoner oppdrar og tar vare på barna mer enn det foreldrene gjør.

Kunnskapsminister Øystein Djupedal er positiv til døgnåpne barnehager. For så vidt så kan man jo være enig i at døgnåpne barnehager er både praktisk og nødvendig i et samfunn med stadig mer skiftarbeid, aleneforeldre og vekslende arbeidstid. Det er likevel noe som ikke stemmer helt. Et samfunn hvor barna en større del av den "våkne" tiden er i barnehagen, enn i hjemmet bør få noen til å reagere.


Dette innlegget er ikke skrevet for å gi noen dårlig samvittighet. Selv er jeg en arbeidsnarkoman som trenger hjelp for omstille meg den dagen det kommer barn. Poenget mitt er: Vi advarer mot og ler av kommunismens tanker om at staten eide barna. Samtidig lar vi staten/evt private selskap oppdra barna. Barnehage er greit, men hvorfor skal åpningstidene stadig utvides. Skolen som før gikk fra kl 8:30-13:00, beveger seg mot å bli en heldagsskole. Ok, vi har SFO som opererer fra 13-16, men hvorfor vil man gjøre det obligatorisk å være så lenge på skolen?
FR Kommunikasjonssjef Skaperkraft

2 kommentarer:

Sturla sa...

Veldig gode tanker, Filip!
Gleder meg til å se konkrete Krf-forslag som senker skattetrykket betraktelig, slik at det blir lett for familier å leve på én inntekt uten å være ideologisk indoktrinert (som jeg er)..

Anonym sa...

Spørsmålet er dog hva vi kan gjøre med det? I Oslo klarer svært få barnefamilier seg med mindre en to fulltids-inntekter.
Man kan jo velge å bo i billigere deler av landet(Finnmark)

mvh: Peter