2. mars 2007

Boss-synderne skal bøtelegges!


Byråd Lisbeth Iversen(KrF) la for snart 1 år siden frem en sak om bosspoliti i Bergen. Dette ble så vedtatt av bystyret og man sendte en søknad til Kommunal og regionaldepartementet for å få tillatelse til bøter for brudd på politivedtektenes paragrafer om sikring av ferdsel, renhold på offentlig sted og tilgrising av offentlig sted. I dag kom godkjenningen!

- Vi er glade for at vi nå kan ta i bruk bøtelegging som virkemiddel for å hindre forsøpling, på lik linje med Oslo. Bøtelegging er ett av flere tiltak som kan bidra til å gjøre Bergen til en renere og triveligere by, sier politisk rådgiver Filip Rygg.

Forsøket gir kommunen et samlet ansvar for å følge opp forsøpling av offentlige uterom etter forurensningsloven og politivedtektene. Byvektere ved driftsavdelingen til Samferdselsetaten skal kunne ilegge bøter på 500 kroner og gjennomføre pålegg på overtrederens regning.
Arbeidet med å gjennomføre ordningen starter umiddelbart, men gjennomgang av rutiner, opptrykking av bøteleggingsblanketter etc gjør at det vil gå noen uker før ordningen vil kunne praktiseres fullt ut.

Forsøket varer frem til utgangen av 2008. Deretter vil departementet vurdere evalueringene av tilsvarende forsøk som pågår i Oslo og Trondheim, samt forsøket i Bergen før det eventuelt åpnes for at ordningen blir permanent.
FR Kommunikasjonssjef Skaperkraft

8 kommentarer:

Anonym sa...

Et godt initiativ, men 500,- er alt for lite...

Jeg blir ikke redd..

FR sa...

:) nei kanskje ikke du blir redd, men jeg tror det vil ha en effekt. Det er mulig man må vurdere en økning av gebyret etter hvert. For min del håper jeg ikke vi må gi ut noen bøter i det hele tatt. Aller helst bør folk oppføre seg...

Vi får gi ordningen et år, viser det seg at bøtene må heves så får man sende inn en ny søknad om det.

Mathias sa...

Ja, og hva skjer med bosshåndteringen i bydelene som Loddefjord, Fyllingsdalen, Laksevåg osv. ?
Jeg vil ikke si at det har skjedd så mye "in the will west".
Bosset flyter fremdeles. Dette vil jeg gjerne ha svar på? Eller jeg kan sende deg en mail.

FR sa...

Hei Mathias! Det er inngått samarbeidsavtaler med frivillige lag og organisasjoner i alle bydeler for bossrydding. Det kan godt være at det ikke dekker alt, men jeg har vanskelig for å tro at det ikke har skjedd noe positivt. Med bøtelegging i tillegg så håper jeg at vi har kommet et godt stykke lenger. Men gi gjerne innspill på steder der det er ekstra ille.

Mathias sa...

Ja, det skal jeg gjøre. Dersom man setter passeren på kartet ved Vestkanten, og strekker passeren ca. 1 km fra Vestkanten og "sirkler rundt", da har du området det er ille, men selvsagt ikke overalt. I dette området er det mye å ta tak i, særlig på denne tiden av året. Har du tid, ta deg en tur til Loddefjord, så skal jeg vise deg rundt?

Mathias sa...

Jeg må vel føye til at jeg er positiv til at byrådet ivhertfall har en intensjon om å løse problemet og til at noe faktisk er blitt gjort, men til nå ikke nok.

FR sa...

kjekt at du er positiv til noe av det som blir gjort. :) Jeg kan godt ta en befaring sammen med deg. Har ikke noe godt forslag til dato akkurat nå, men er innstilt på å få det til.

Mathias sa...

Fint. Men det må desverre bli i slutten av april, da jeg kommende søndag reiser til Iran og blir i en måned. Jeg skal sende deg en mail når jeg kommer tilbake.