15. des. 2008

Barnehagesatsing - men heftige protester


I dag skal budsjettet for 2009 vedtas. Hovedtema har vært barnehagebudsjettet. Selv om investeringene tredobles, mange flere får barnehageplass og 8.5 millioner skal gå til midlertidige barnehager, er protestene enorme. Det er særlig effektiviseringen på 10.5 millioner som det reageres på. For de kommunale barnehagene utgjør summen 3 millioner. De samme barnehagene gikk ifjor med et overskudd på hele 8 millioner. Kom ikke til meg å si at 3 millioner i effektivisering er krise for barnehagene. Bergen vil etter denne justeringen, fortsatt ligge høyeste i ressursbruk på barnehagesektoren.

Når jeg skulle inn i bystyret i dag tidlig, ble jeg fysisk sperret av sinte aksjonister. Mange ansatte var i dag i politisk streik, som går utover mange barn. Mens byrådet satser, lager fagforeningen masse styr for foreldrene i bergensbarnehagene. Det er svært negativt. Kan også være verdt å minne om at regjeringen underfinansierer barnehagesektoren med 55 millioner i Bergen. Likevel satser vi.

Jeg er glad for engasjementet, men lei meg for all feilinformasjon som flere er med og sprer. Engasjementet som jeg opplever svært ekte, er noe KrF absolutt deler. Vi skal ha Norges beste barnehage og skole. Det kan vi absolutt få til.
FR Kommunikasjonssjef Skaperkraft

Ingen kommentarer: