8. jan. 2009

Dette kunne ikke skjedd i Bergen


Nettavisen skriver i dag om nye E18 i Vestfold. To år før tiden er bompengetiden ute. Det kunne for så vidt ha skjedd i Bergen også. Veksten i biltrafikken er stor over hele landet. Men; det spesielle med denne saken er at staten betaler en svært stor andel. Det skjer ikke i Bergen. Hvorfor ikke?
I følge Nettavisen ser regnestykkene slik ut:

Gutu-Kopstad
Totalkostnad: 2,82 milliarder Bilistenes andel: 30 % = 860 millioner
Gjenstående beløp: 375 millioner

Kopstad-Gulli
Totalkostnad: 1,5 milliarder Bilistenes andel: 55 % = 820 millioner
Gjenstående beløp: 610 millioner

Samlet sett betaler staten mer enn 50% av kostnadene. Det synes jeg er veldig bra. Men hva skjer i Bergen? Sotrasambandet skal 100% bompengefinansieres. Arnatunnelen det samme. Bergensprogrammet ligger an til en statlig andel på 10% og E39 til OS får mindre enn 30% fra staten.

Gode kommunikasjoner er en forutsetning for at hele landet skal kunne brukes. Jeg unner vestfoldingene hver krone de har fått, de burde egentlig fått langt mer. Men det jeg her reagerer på er hvordan kollektivbrukerne og bilistene i Bergen, gang på gang blir nedprioritert. Det er hverken rettferdig eller fornuftig. KrF er ikke i mot bompenger, vi er i mot lav statlig andel. Dessverre vil bompenger være nødvendig i flere ulike prosjekt.

KrF har foreslått et eget samferdselsfond. Store prosjekter blir i dag splittet opp til mange deler. Vil man gjøre noe raskt så er bompenger eneste alternativ. Det vil KrF gjøre noe med. Et samferdselsfond vil sikre at man kan gjennomføre større prosjekter samlet, og at kommunikasjonene kan utvikles mer helhetlig. Det betyr likevel ikke at alt mellom himmel og jord skal prioriteres. Miljø, trafikksikring og fremkommelighet er nøkkelordene.
FR Kommunikasjonssjef Skaperkraft

Ingen kommentarer: