25. jan. 2009

Terrorister eller uskyldige?


Flere partier åpner for å ta i mot fanger fra Guantanamoleiren. Obama har heldigvis gjort slik han lovet, ordren er kommet om at leiren skal stenges. Det er bra. Veldig bra. Men jeg er ikke veldig begeistret for tanken om at Norge skal ta i mot 50 fanger. Da er jeg litt enig med Erna Solbert som sier at hver enkelt sak må gjennomgås. Se bare hvordan vi har hatt problemer med å sende Mulla Krekar hjem. Finnes det ikke bevis på tilknytting til terrornettverk, så er det en sak, men fanger med tilknytting til terrornettverk bør ikke Norge ta imot. Selv om Norge er forelsket i USAs nye president. Hva mener du?

Share/Save/Bookmark
FR Kommunikasjonssjef Skaperkraft

8 kommentarer:

Kristin Ekberg Vik sa...

Eg er einig med Erna, me må sjå på kvart enkelt tilfelle.. Likevel må me ikkje nekta å ta imot fangar når me har pusha på Obama om at han skal stenga fangeleiren.. Vanskleg sak vertfall..!

FR sa...

Enig! Ellers så savnet jeg deg på vestlandskonferansen i går!

Anonym sa...

Folk er uskyldige til det motsatte er bevist.Tortur er IKKE bevis.
Foreløpig er over 5oo fanger frigitt etter det jeg har hørt.Disse fortjener erstatning for tortur og ulovlig frihetsberøvelse!
Kan Norge hjelpe folk ut av en rettsløs tilværelse raskere er det bra.

W og Donald Børs straks arresteres og sendes til Haag for brudd på menneskerettighetene!!!!
De er de største terroristene!
Enig?

Unknown sa...

Hvordan skal Solberg gå gjennom hver enkelt sak.Skal hun lese forklaringer som er fremkommet under tvang.
Sitter folk der uten "Bevis på tilknyttning" hvorfor er de der da?
Har USA putta inn folk for å vise at
"terroristene er mange".
Når så mange slapp ut tyder det på at
mange er helt uskyldige!

Nå blir det vanskelig å føre alle sakene
men det haster å komme i gang.
Hver dag uskyldige sitter inne er et
nytt overgrep.Mange har allerede tatt
selvmord!
Hva vi mener om obama har ikke noe med saken å gjøre.ikke krekar heller.

prinsippet er klart:
menneskerettighetene først!

Kristin Ekberg Vik sa...

Ja, eg hadde skikklig lyst å reisa,
..! Men det har seg slik at eg er russemamma/ matmor i russen på Lundeneset, og i helga arrangerte me Grand Prix, årets happening, og då skulle eg fiksa mat til 300 personar etter det vat ferdig.. I tillegg til at eg hadde ein del ansvar for kiosken utanom.. Det var så pass mykje at eg ikkje kunne overlata det til nokon andre, så då måtte eg desverre vera her.. Skal ikkje vera lett å vera engasjert i for mykje.. Kjekt på Vestlandskonferansen?:)

FR sa...

anonym: helt enig i at man er uskyldig frem til det motsatte er bevist! Men mitt poeng er at vi ikke ukritisk må ta i mot hvem som helst, bare fordi det er Obama som setter dem fri.

ben: helt enig med deg!

kristin: hørtes morsomt ut med grand prix på Lundaneset! Engasjerte mennesker er som regel engasjert mange steder. Veldig kjekt på Vestlandskonferansen. 100 KrFU'ere som var bra giret. VEldig moro!

Anonym sa...

Politikerne elsker å si: "Vi får ta Norges del".

Det er 250 fanger som USA har tatt, dersom USA ikke kan sende de tiltake til der de ble plukket opp eller til deres hjemland, da må vi se på hva som er "Norges del".

Norge har 4,6 millioner borgere, hva blir vår del av 250 fanger?

Vi må regne ut på folketall selvsagt, skal vi se: USA 325 millioner borgere, Tyskland 80 million, Frankrike 60 millioner, Storbritannia 60 million, osv.

Og det er bare USA+EU, men vent det finnes andre land i Verden også, Kina med 1 milliard, India med 1 milliard, Pakistan, Iran, Saudi-Arabi, Egypt, osv

"Norges del" av disse fangene er 0,0? fange, ikke 1 og ikke 50.

FR sa...

tja, jeg synes vel ikke matematikk er riktig fag for å vurdere antall vi evt skal hjelpe. Selv om jeg er kritisk til dette forslaget, mener jeg at Norge som et rikt land, absolutt har råd, mulighet, kompetanse og andre ressurser til å ta i mot tidligere Guantanamo fanger. Men vi må gå igjennom enhver sak.