27. mai 2009

Det store verdivalget - 10 punkter


1. Nei til aktiv dødshjelp! Ja til aktiv livshjelp!

2. Stopp sorteringen av barna i mors mage! Screening mm for å luke ut barn med downs må stoppes.

3. Gi de rusahvengige gratis omsorg, ikke gratis heroin! Vi kan ikke gi opp enkeltmennesker.

4. Stopp klimakatastrofen. Redd Stillehavsøyene fra å bokstavelig talt å gå under. Norge har et forvalteransvar vi må ta!

5. Styrk barnas rettigheter! Et samfunn som er tilpasset barn er godt for alle. Barns rettigheter må styrkes ikke svekkes!

6. Stopp angrepene på trosfriheten! Enten det gjelder ansettelsesfrihet, religiøse symboler eller andre ting, trosfriheten må styrkes og beskyttes.

7. Fattigdommen må bekjempes! Enten det er hjemme i Norge, eller ute i verden. Norge er gitt mye for å gi mye.

8. Stopp angrepene på foreldreretten! Enten det gjelder valg av barnehage, skole, kontantstøtte eller religiøs bevissthet. Staten vet ikke best. Gjenreis respekten for foreldrene!

9. Legg til rette for et innkluderende samfunn! Hva er normalt? La mennesker bli respektert for den de er, uahvengig bakgrunn eller diagnose.

10. Stopp forsøket på å frakoble Norge sin kulturarv! I sak etter sak, KRL-faget, formålsparagrafen, utformingen av lærebøkene, grunnloven, statskirkens selvstendighet osv prøver mange å svekke Norges kristne og humanistiske kulturarv.
FR Kommunikasjonssjef Skaperkraft

13 kommentarer:

Vegard Johan sa...

Liker verdiene du har satt opp. Liker at du er så konkret. Tror det er noe som må gjøres mer i politikken, slik ville folk skjønt mer. Altfor mykje svada i politikken om hva de forskjellige mener.

Filip Rygg sa...

Ja jeg tror jeg har en lang vei å gå selv, men er på vei. Takk for viktig tilbakemelding :) Vi må bli flinke på å være konkrete og ikke for lange.

Guest sa...

Du er flink, Filip - og jeg liker at du setter verdispørsmål på dagsorden. Vi er likevel veldig uenige, og jeg må virkelgi si at i verdispørsmåene er vi totalt uenige.
 
1. Nei til aktiv dødshjelp! Ja til aktiv livshjelp!
- Veldig enig

2. Stopp <span style="color: #3c78a7;">sorteringen av barna i mors mage</span>!
- Jeg er delvis enig, men tror løsningen må være gode rådgivningsordinger  og kampanjer ,ikke "abortråd" bestående av urgamle menn og koservtive kristne!

3. Gi de rusahvengige gratis omsorg, ikke gratis heroin!
- Kjempeenig

4. Stopp klimakatastrofen.
-Veldig enig. Jeg er på lang vei enig med Steinar Lem - vi MÅ klare å begrense forbruke i dette landet, må MÅ kunne klare å ofre oss noen ganger på vegne av miljøet.

5. Styrk barnas rettigheter!
- Veldig enig. Barna er innmari viktige. Jeg er imidlertid uenig med deg i hva som skal til for en god oppvekst. Jeg mener at det ikke er avhengig av kjønnet til de som er foresatte og oppdragere, men av kunnskapen, holdningen, verdiene og engasjementet deres. Jeg skjønner at for deg er det slik at en mor og en far er viktigere enn evne til å oppdra og forstå barn!!!!!

6. Stopp angrepene på trosfriheten!
Veldig enig. Jeg synes likevel at skal man ha regler i samfunnet, så må det gjelde for alle. Du er sikker kjempesint for at politiet vil ha nøytralitet på uniformen, men jeg synes ikke vi kan skille sameluer og hijaber. Skal noen kunne sortere ut skilte fra gifte i sine ansettelser, så bør andre kunne sortere på hvilket kirkesamfunn du tilhørere i sine ansettelser.
 
Det blir et sorteringssamfunn uten like, og derfor mener jeg at loven må gå over alt, både religion og overtro (som for øvrig strengt tatt kan defineres under ett)
 

Guest sa...

7. Fattigdommen må bekjempes!
Enig, veldig viktig.

8. Stopp angrepene på foreldreretten!
Jeg er delvis enig med deg, men jeg mener at staten har hatt et totalt feil bilde på valgfrihet nå. Jeg har en sønn på 2 år, og hadde "valgfriheten" - dvs. ikke noe barnehagetilbud men vi kunne gå hjemme med sønnen vår. Viktig med valgfrihet, men desidert viktigst med FULL barnehagedekning!
 

9. Legg til rette for et innkluderende samfunn!
Det er nesten pinlig at KrF sier noe om dette. Jeg fulgte landsmøtet deres og det oppfattes som alt annet enn inkluderende. Alle religionskriger i verden og dine holdninger på dette nettstedet viser at du har en lang vei å gå for å bli oppfattet som inkluderende.

10. Stopp forsøket på å frakoble Norge sin kulturarv! I
Jeg er opptatt at vi skal ta vare på tradisjoner, men jeg registrerer samtidig din kritikk på 1. mai-tradisjonene. Snakk om dobbeltmoralisme!! Jeg mener at vi må tilpasse oss det samfunnet vi har - dersom julefeiringen for de fleste er å koble av og ha samhold med familien (og glemmer jesus), så må vi respektere dette. Dersom folket mener at barna bør lære mer om andre religioner og ikke favorisere en religion i undervisningen, så må vi også respektere det. Kulturarv er mye mer enn kristen tradisjon, og det er superviktig å skille på.

Guest sa...

Litt kult om du kan bruke mine kommentarer på å se om det vil være aktuelt med å stemme KrF? Fakta er at jeg i dag stemmer Venstre, men ser jo nå at jeg står for langt unna deg til å kunne støtte en KrF-regjering. Jeg vurderer derfor Ap, det er jo totalen som betyr noe for meg. Og - når jeg ser på din politikk -  så står jeg faktisk nærmere Arbeiderpartiet enn KrF på veldig sentrale områder. Jeg tror derfor ikke at jeg kan være med på å støtte opp under en sentrumsregjering under dette valget. Beklager!!

Anon sa...

Ser Jesus stå bak deg på alle de ti punktene. 
 
Hvis dere kunne klart å holde dere til tipunktslistene og ikke det som står i resten av boka deres skulle jeg støttet dere. 
 
Dere hadde nok ikke vært imot screening for homofili.

Filip Rygg sa...

Kjekt å være enig i mye!
 
Mye kunne vært kommentert, men det har jeg ikke tid til nå :) Det eneste var dette med 1. mai. Har jeg kritisert tradisjonene med 1. mai? Det jeg er skeptisk til er koblingene Ap - LO. Ikke at man arbeider for arbeidernes rettigheter.

Filip Rygg sa...

Det er ikke veldig viktig for meg å hindre at Venstre velgere stemmer Ap, men jeg vil jo gjerne at både venstre og ap velgere skal stemme KrF.
 
Slik jeg ser din oppsummering er vi enig om mye. Noe av det du tar frem som uenigheter mener jeg er skinnuenigheter, feks dette med valgfrihet, KrF har lenge arbeidet for full barnehagedekning. KrFs byråd Tomas Moltu er den første politikeren i Bergen som har klart nettopp full barnehagedekning.
 
KrF har heller aldri sagt at kulturarven bare er den kristne delen av historien, det vi sier er at det blir historieløst å ikke ta med kristendommen som en viktig del av kulturarven.

Filip Rygg sa...

Hvilken bok tenker du på? Partiprogrammet?
 
Screening for å sortere ut er forferderlig, og skaper et svært kaldt samfunn.

Reidun sa...

Flott. Verdivalg er bra.
 
Fint at Krf er i posisjon i Bergen og kan vise verdivalg i praksis. Se på denne saken, og gjør noe. Det KAN IKKE vente til i morgen.
 
http://www.bt.no/lokalt/bergen/article856010.ece

Filip Rygg sa...

Enig med deg, dette er ille! Vil ta det opp umiddelbart. Problemstillingen er ikke helt ukjent, men det har ofte vært hevdet at det kun har vært snakk om midlertidige ordninger.

Reidun sa...

Jammen dette er bra. Umiddelbart er godt nok. Hva har dere fått til?

Reidun sa...

Så langt er du funnet stor i ord og liten i gjerning.