5. juni 2009

Dreper deg for 1600,-


I følge VG Nett har ni nordmenn har betalt et engangsbeløp på 1100 kroner, samt et årlig bidrag på 500 kroner til en klinikk i Sveits. Dermed er de forsikret å få dødshjelp når det blir aktuelt. Det er dette tilbudet Frp vil ha i Norge. KrF mener Norge har mye ugjort når det gjelder smertelindring, psykriatrisk oppfølging og arbeid mot ensomhet. Men la oss aldri komme ditt at svaret på livets utfordringer er en dødssprøyte.

Akkurat nå pågår det en spennende aksjon på http://www.krf24.no/ Blant annet blir dette med aktiv dødshjelp diskutert av mange. Jeg tror vi alle tenker på hvordan det blir når vi blir eldre. Ingen ønsker å leve med store smerter, ingen ønsker et liv i ensomhet og ingen ønsker å være en byrde for andre. Derfor må samfunnet stille opp.

Samfunnet må ta sitt ansvar, hjelpe folk der de er, ikke kvitte seg med sine innbyggere.

Dette handler om menneskeverd, og det handler om viktige grenser. Halvparten av de som valgte aktiv dødshjelp i Oregon, sa de gjorde det fordi de følte seg som en byrde for samfunnet. Et slikt samfunn vil jeg ikke ha.
FR Kommunikasjonssjef Skaperkraft

3 kommentarer:

Guest sa...

Ingen tvinger deg!

Guest sa...

Jeg synes det er flott jeg at folk har en slik mulighet. Men jeg mener det må være strenge regler som skal kontrollere det.
Ligger jeg for eksempel i et smertehelvete og har ikke noe sjanse å bli bra igjen så hvorfor ikke gi folk valget? Men en ting er sikkert.... Det må være av eget initiativ at noe slikt skal utføres. Bør ikke være slik at andre skal velge om du skal dø.

Filip Rygg sa...

Dette er et skråplan. Når man først åpner opp, så vil alle grenser sprenges. I Nederland får barn aktiv dødshjelp. Psykiske lidelser aksepteres som grunn. Nå diskuterer man aktiv dødshjelp for de som er "livstrøtte" og for spedbarn.