6. juni 2009

#KrF24, noen refleksjoner


Det er mange rare forestillinger blant politikere og markedsførere om hva sosiale medier er. Twitter brukes som pressemeldingtjenete, facebook som gruppeaksjoner for å skape et bilde av hvor mange som egentlig støtter et parti/produkt, og blogger er så godt gjemt at de kun snakker til "menigheten". KrF har også mye å bli bedre på, men jeg synes vi har sett en utvikling i KrF som er veldig spennende.

Jeg tror ikke at valgkampen vinnes på nett, i hvert fall ikke i år. Det er nok sannsynelig at kunnskapsminister Bård Vegar Solhjell har rett i at dette blir den siste valgkampen der nett ikke er det viktigste mediumet.

Torsdag 4.juni kl 22 startet #KrF24, som var en aksjon der man gjennom twitter og coveritlive kunne stille spørsmål til KrFs partiledelse, stortingsrepresentanter, stortingskandidater og KrFU-representanter. Enorm respons og mye oppmerksomhet forteller oss at aksjonen absolutt var vellykket. Selv satt jeg og svarte to ganger, noe som til tider var svært krevende pga den store pågangen.

Aksjonen varte i et døgn og noen har bemerket at vi selvsagt burde satse på dialog 24/7 hele året. Det er jeg for så vidt enig i, derfor er mange av KrFs kandidater til stede på twitter, origo, facebook, myspace, tumblr, nettby mm. I tillegg har KrFs nettportal blitt kraftig forbedret der alle nyhetssaker kan kommenteres/debatteres og bloggene til kandidatene er integrert.

Men i tillegg til det faste, det som skjer 24/7 hele året, så vil KrF kjøre en del stunts for å gjøre politikken, partiet og kandidatene mer tilgjengelig. Enveis kommunikasjon finner du gjennom media, på nett kan vi sikre toveis og det er langt mer produktivt.

Hva kom så ut av aksjonen? Veldig mange av innspillene ble kommentert umiddelbart, men vi glapp nok på noe. Derfor vil det bli publisert svar på krf24.no en av de nærmeste dagene. For KrF sin del fikk vi mange interessante betraktninger. Jeg fikk snappet opp en del interessante saker, jeg ble mer bevisst frustrasjonen knyttet til enkeltutspill og jeg fikk kontakt med flere som kunne tenke seg å arbeide aktivt i KrFs valgkamp. Det vil være umulig å karakterisere aksjonen som noe annet enn en braksuksess.

Til slutt: Sondre Olsen, Kjell Ingolf Ropstad og Dan Aksel Jakobsen er tre av de som bør få honnør for en veldig spennende aksjon. Sondre har jobbet natt og dag. I tillegg var det veldig sporty at så mange av KrFs sentrale politikere stilte opp!

FR Kommunikasjonssjef Skaperkraft

7 kommentarer:

Kjell Ingolf sa...

..og til Filip! Knall jobba, og et utrolig bra innslag på TV2! Tøft at KrF er i front!

Jonatan Ekelund Time sa...

Jeg fikk ikke svar på mitt spørsmål på deres nettmøte. Spørsmålet var "Hvorfor vil samtlige av Kristelig Folkepartis representanter avskaffe Norge som kristen stat de jure i neste stortingsperiode, jfr. statskirkeforliket og Dok 12:10 (2007-2008)? Hvordan kan det ha seg at man må finne til Senterpartiet (riktignok minoritet på fem versus seks) og Kystpartiet for i det hele tatt å høre problematiseringer av dette?".

Sondre Olsen sa...

Jonatan Ekelund Time: Du får svar! Sjekk ut http://krf24.no de neste dagene.
 
Det var en vellykket aksjon. Kjekt å jobbe for så dyktige folk som dere, Kjell Ingolf og Filip!

Filip Rygg sa...

Hei Jonatan!
 
Kirkeforliket er jeg ikke veldig oppdatert på, men jeg vil gjerne finne ut av det. Skal undersøke litt mer hva KrF mener her.

Filip Rygg sa...

Glemte å trykke F5, så jeg så ikke ditt svar. Men det er helt rett som du skriver Sondre, vi legger ut alle svar på krf24 snart.

Guest sa...

Døgnåpen KrF, men døgnåpne butikker vil dere forby?
 
t!g

Sondre Olsen sa...

Takk og pris for det. Folk arbeider nok som d er...