8. juni 2009

Kjære DagenMagazinet!


I dag har jeg fått en rar telefon fra en av journalistene i DagenMagazinet. Vedkommende hevdet at flere hadde reagert på et innlegg jeg hadde på trykk i søndags-BT. Men han ville ikke si hvem som reagerte.

I følge journalisten skulle flere reagert på at ordet "ekteskapslov" ikke stod i innlegget. Du verden!

Jeg liker DagenMagazinet. Mye godt lesestoff, og som regel alltid en annen vinkling enn resten av rikspressen. Men idag må jeg si at jeg er noe forundret. Hva slags sak ønsker avisen å lage? Selv har jeg i lang tid vært en aktiv debattant mot den nye ekteskapsloven. Jeg har deltatt på demonstrasjoner, skrevet leserinnlegg og blogget om saken.

I punkt 5 i innlegget tar jeg frem barnas rettigheter i forhold til adopsjon. I punkt 7 tar jeg frem Norges kristne forankring. I likhet med punkt 2 nevner jeg ikke spesifikt navnet på de ulike lovene, men sakene kommer tydelig frem.

Poenget var aldri å lage en liste over lover som skulle endres, men å ta frem 10 viktige verdikamper.

I neste innlegg vil jeg kanskje bare fokusere på ekteskapsloven, i et annet vil jeg bare ta for meg bio- og genteknologiloven.

Jeg kjenner jeg blir matt av agendaen til DagenMagazinet. Både jeg og KrF er krystallklare på at ekteskapsloven må reverseres. Hvor vanskelig er det å få dette med seg?

Her er innlegget:

Vil vi ha mer eller ha det bedre?
Langt viktigere enn hvem som kan love mest i skattelette eller gratis tjenester, er hvem som tar hvilke verdivalg. For vil ha mer, eller vil vi heller ha det bedre? Stortingsvalget 14 september er kanskje et av våre viktigste verdivalg i moderne tid. Selv har jeg her listet opp noen av de viktigste verdikampene jeg ser for meg de neste fire årene.

1. Aktiv dødshjelp. Skal mennesker få assistert selvmord eller aktiv livshjelp? Smerte må møtes med smertelindring. Ensomhet med vennskap. Psykiske lidelser med behandling.
2. Sorteringen av mennesker. Screening foreslås brukt til å luke ut barn med Downs. Bio- og genteknologien gir også skremmende utsikter for sortering. Når ikke mennesket respekteres som ukrenkelig og uendelig mye verdt, kommer vi fort i en dyster utvikling.
3. Situasjonen til de rusavhengige. Skal vi gi gratis omsorg, eller gratis heroin? Vi kan ikke gi opp enkeltmennesker. Vi har rett og slett ikke lov.
4. Klimakatastrofen. Vår rikdom er også noe av skylden til at verdens fattige kan få det enda verre. Det er i dag vi må redde Stillehavsøyene fra å bokstavelig talt å gå under. Gjør vi det har vi også reddet oss selv i morgen.
5. Barnas rettigheter. Et samfunn som er tilpasset barn er godt for alle. Barns rettigheter må styrkes, ikke svekkes! I spørsmålet om adopsjon er barn fratatt alle rettigheter. Og blir barn tatt med på råd når alkoholkonsumet skal vurderes?
6. Trosfriheten. Enten det gjelder ansettelsesfrihet, religiøse symboler eller andre ting, trosfriheten må styrkes og beskyttes. I dag angripes den fra alle kanter. Tverrpolitisk går man sammen i sin sekulære fundamentalisme. Kanskje det er på tide å innse at ingenting er verdinøytralt?
7. Norges kristne kulturarv. I sak etter sak, KRL-faget, formålsparagrafen, utformingen av lærebøkene, grunnloven, statskirkens selvstendighet osv prøver mange å svekke Norges kristne og humanistiske kulturarv. I møte med det ukjente, må man kjenne sin egen historie. Forankring gir trygghet.
8. Et inkluderende samfunn? Hva er normalt? La mennesker bli respektert for den de er, uavhengig bakgrunn eller diagnose. Yrkesliv, kulturtilbud og andre arenaer må tilrettelegges for alle.
9. Fattigdom hjemme og ute. Forskjellene er enorme. Vi har alle muligheter til å hjelpe. At vi gir 1 krone av hver hundrelapp til verdens fattige er ikke mye å skryte av. Norge er gitt mye for å gi mye.
10. Foreldreretten. Enten det gjelder valg av barnehage, skole, kontantstøtte eller religiøs bevissthet. Staten vet ikke best. Gjenreis respekten for foreldrene! Viktige avgjørelser for en familie skal tas rundt kjøkkenbordet, ikke rundt Kongens bord.

Det er ikke arbeidsgiveravgiften, kulturminneforvaltningen eller veibyggingen som synliggjør de viktigste forskjellene mellom partiene. I seg selv er også disse sakene viktige, men det er verdiene som former samfunnet, morgendagens samfunn.
FR Kommunikasjonssjef Skaperkraft

7 kommentarer:

Vegard Ask sa...

Godt poeng, Filip! Veldig enig med deg! ;)

Filip Rygg sa...

Takk for det!
 
De fleste vil trolig lese mellom linjene at jeg er ganske provosert. :) Men det går heldigvis fort over.

Sondre Olsen sa...

Jeg er selv trofast leser av DagenMagazinet gjennom flere år (få av de på min alder vil jeg tro...). Fatter ikke at de skal syte og klage over de som faktisk kjemper for det samme. Skuffende!

Even W sa...

Fint at du sier fra når du opplever deg misforstått. Reaksjoner av typen "du nevner ikke eksteskapsloven så direkte som jeg skulle ønske" faller på sin egen urimelighet. Når skal vi kristne begynne å se de blå himmelen, fremfor å stirre oss blinde på den lille skyen?

Filip Rygg sa...

Godt sagt! Dessverre melder flere om at de opplever de samme i samme sak eller i andre viktige verdisaker.

Sindre Øye Helgheim sa...

Har DagenMagazinet hatt noe på trykk om dette? Kan ikke se at det står noe på hjemmesiden deres...?
 
Da er det vel trolig noe som kanskje kommer på trykk, men det er jo ikke sikkert at det gjør det. Det kommer ikke frem hva som ble sagt, eller om det ble gjort med formål om å trykke noe, men det er jo ikke sikkert at det kommer en sak på det i det hele tatt...? I så fall litt tidlig å reagere og bli provosert kanskje?

Filip Rygg sa...

Hei Sindre!

Det jeg reagerer på er telefonen jeg fikk i dag, der det hevdes at jeg åpner for Ap samarbeid pga innlegget og at jeg bevisst toner ned kampen mot den kjønnsnøytrale ekteskapsloven.

Antakelig kommer dette på trykk imorgen.