23. juni 2009

Politikere lover for mye


VG har laget en liste med 88 løftebrudd fra sittende regjering. At politikere lover ting de senere ikke klarer å gjennomføre er ikke noe nytt, men omfanget er gjerne noe større denne gang. Likevel tror jeg vi må kunne si at politikere gjennomgående lover for mye, også KrF.

Et av mine valgspråk ved dette valget er at Norge trenger politikere som prioriterer. Politikk er å velge mellom ulike interesser. Ingen kan gjøre alt. Men alle kan gjøre noe, og det er dette noe vi må fortelle velgerne om. Velgerne fortjener en ærlig valgkamp. Forholdet mellom de folkevalgte og velgerne baserer seg på tillit. Jo flere løftebrudd, jo mer politikerforrakt.

Når valgdeltakelsen går ned bør politikerne huske at de har en stor del av skylda.
FR Kommunikasjonssjef Skaperkraft

5 kommentarer:

Guest sa...

Jøss, du må være den første politikeren som sier at ditt eget parti også av og til kan ta på seg for mye. Jeg trodde det alltid var den forrige regjeringen eller det forrige byrådet som egentlig hadde skylden dersom den sittende ikke fikk oppnådd løftene sine.

Jeg har sans for det du skriver, valgdebattene legger jo nesten opp til auksjonsrunder der den som lover mest får mest taletid. Ikke rart Fremskrittspartiet er synlige.

Sondre Olsen sa...

ja, kan fort være kamp om å overby hverandre.

Det blir en spennende valgkamp. Håper det blir bra fokus på viktige saker. Fattigdom, rus, barn og trygghet blir forhåpentligvis viktige temaer.

Geir Pollestad sa...

Listen over løftebrudd som VG har laget er syltynn mener jeg. For eksempel mener jeg at det er grunnlag for å si at løftet om full barnehagedekning er oppfylt. I tillegg pekes det på at det er manglende satsing på gassferjer. Det vil komme flere nye strekninger med gassferjer. Så her bommer VG.

Ut fra VGs metode vil det for eksempel også være et løftebrudd dersom alle fylker med unntak av Oslo lager fylkesplan for småkraft.

Regjeringen har levert ekstremt godt i forhold til Soria Moria - så er det noen ting jeg skulle ønsket at vi hadde kommet i mål med, og andre ting jeg skulle ønsket at vi ikke hadde oppfylt:) 

Filip Rygg sa...

Jeg er litt enig med deg Geir i at VG er vel streng på noen punkt, samtidig er det dere som har lagt standarden med Soria-Moria. Alle som har drevet med politikk en stund vet at man ikke skal være krystallklar på alle punkt, det gjelder å velge seg ut de viktigste sakene for å deretter gjennomføre de 100%.

Men akkurat på barnehagedekning så mener jeg at regjeringen har brutt mange av sine egne løfter, både i forhold til Soria-Moria og uttalelser i valgkampen. På gassferger er jeg derimot enig med deg, her skjer det ting!

Erlend Fuglum sa...

Et annet spørsmål er hva som strengt tatt skal kalles løfter i politikken, og hva som er mål, visjoner osv.

Et partis program er vel strengt tatt ikke et løfte om noe annet enn at dette er det samfunnet man vil jobbe for å bygge.

En liste over prioriteringer ligner mer på et løfte, men så kommer alle forbeholdene som vil måtte gjelde for alle parti (unntatt Frp?), om at man må inngå kompromisser for å oppnå flertall, at samarbeid innebærer å bli nedstemt i viktige saker fra tid til annen, at forhold utenfor egen kontroll spiller inn (for eksempel konjunkturer, internasjonale avtaleverk) ... og slik kunne jeg fortsatt.

Jeg tror det egentlige problemet er en svikt i kommunikasjonen og virkelighetsforståelsen mellom politikere og velgere.

Jeg kjenner veldig få politikere som faktisk mener de kan love noe som helst annet enn at de skal jobbe for sine mål.

Spørsmålet blir om vi "i fellesskap", på grunn av den tabloide verden vi lever i, har skapt for store forventninger til hva ett parti kan få til?