19. juni 2009

Sirkus Iran fortsetter


Det er ikke Mahmoud Ahmadinejad, men Ayatolla Ali Khamenei og Vokterrådet som sitter på den egentlige makten i Iran. I dag talte Khamenei til en enorm folkemasse, og han uttalte blant annet:
- Valget den 12. juni var en fabelaktig demonstrasjon på samarbeid, og et bevis på at det iranske folket elsker denne nasjonen.
I følge VG sa han videre at demokratiet er «åndelig utilstrekkelig», og skisserte i stedet en mellomløsning mellom et autoritært religiøst regime og folkestyre.
- Dette er den tredje vei; det religiøse demokratiet. Vi har bestått vår eksamen.
Hva skal man si? Sirkus Iran fortsetter. Det gjør også frihetskampen. Selv støtter jeg ingen av kandidatene, men jeg støtter kravene om opprydding i eventuelt valgfusk og jeg støtter selvsagt kampen mot de mange overgrep som finner sted overfor sivilbefolkningen. Det bør være nok å nevne de mange henrettelser.

Eirik Løkke skriver i sin blogg at det er Khamenei som er den store skurken i Iran, det er jeg langt på vei enig i. Selv om 2000 ville stille som presidentkandidat, tillot han kun 4 å stille.
FR Kommunikasjonssjef Skaperkraft

10 kommentarer:

Flemming Hansen sa...

Tja! Men hvordan gør man oprør mod en styreform forordnet af Gud selv?

Guest sa...

Ja, det kan du lure på Flemming. Det er et problem når de som leder mener at de er ansatt av Gud for å gjøre det. Denne ayatollaen er jo en gjøk som bare omgås noen få personer og får lite impulser på hva som skjer i landet og internasjonalt, dessuten er han inkompetent på alt annet enn sin egen religionstolkning. Likevel skal han bestemme.

Dette viser at det er direkte farlig å blande stat og religion, håper vi får en slutt på dette i Norge også. Man kan ikke styre et land basert på tolkninger av en bibel eller koran.

Guest sa...

Vet nesten ikke hva som er verst jeg, religionsstyrte stater eller kommuniststater.

Filip Rygg sa...

Selv om den jevne iraner anser seg selv som muslim, er langt i fra alle enig i at dagens styreform er den beste, verken praktisk eller religiøst. At noen bruker Gud i sin argumentasjon er etter mitt skjønn misbruk. Men vi må for all del ikke sette et likhetstegn mellom det og det at man kan bygge politikk og løsninger påvirket og inspirert av religiøse verdier. Samfunnet blir sterkt påvirket av religion og verdier hele tiden, men dette kan som alt annet misbrukes.

Filip Rygg sa...

Selv om jeg ikke kan fordra kommunisme, så bygger også det på en god grunntanke. Men kommunisme blir en ekstremt undertrykkende form, selv om tanken om kollektivt ansvar, rettferdig fordeling og arbeid for alle er gode ting.

Guest sa...

Veldig enig, og at man må være veldig klar på at det er ingen som sitter med noe fasitsvar på hva som er de riktige verdiene. Dette er helt opp til den enkelte, og man skal ha respekt for de som er uenig, har andre verdier, eller lever på annen måte enn en selv - så lenge det er innenfor lovverket.

Jeg tror det blir bra når man får ryddet opp i dette i Norge, dvs. får skilt kirke og stat, får bort kristen formålsparagraf i skolen etc.

Det er i alle fall superbra at iranerne nå tar til motmæle, her er det politiske ledere som konsekvent tolker koranen til egen fordel.

Filip Rygg sa...

Jeg tror ikke norske barn tar skade av en tydelig verdiforankring i skolen, tvert i mot. Den kristne formålsparagrafen bør etter mitt skjønn bestå og aller helst styrkes. Ingenting er verdinøytralt, og når vi vet at landet vårt er bygget på en kristen kulturarv så bør det være greit å felles enes om at denne skal ivaretas og videreformidles. I møte med nye ukjente kulturer står man sterkest dersom man er trygg på hvor man kommer fra.

Å sammenligne det vi har i Norge med Iran blir noe voldsomt. Forskjell på å barbere seg og å skjære av seg hele haken.

Flemming Hansen sa...

Jeg tror det blir bra når man får ryddet opp i dette i Norge, dvs. får skilt kirke og stat, får bort kristen formålsparagraf i skolen etc.

Men skal dette da ikke følges op af forbud mod religiøse symboler, som man har gjort det i Frankrig?
Personligt mener jeg ikke stat og kirke bør adskilles. Når præster og biskopper er tjenestemænd har vi jo kontrol med dem.

Filip Rygg sa...

Jeg er heller ikke noen tilhenger av å skille stat og kirke, men det er av en helt annen begrunnelse enn den du har Flemming. Jeg mener det er uholdbart at kriken skal kontrolleres og overstyres, men jeg synes det er bra at den har en juridisk posisjon i den norske samfunn og at den er sikret finansiering. Dessuten mener jeg kirken er en viktig kulturbærer samfunnet trenger.

Flemming Hansen sa...

Filip Rygg
Dessuten mener jeg kirken er en viktig kulturbærer samfunnet trenger.

Ja her kan vi ikke være uenige. Kirken er et samlingspunkt uafhængig af politiksk ståsted.