11. juni 2009

Skummel miljøforståelse


I Dagbladet tar Høyre til orde for å slette kvotene den rød-grønne regjeringen har tenkt å selge til utlandet. Finansminister Kristin Halvorsen stiller seg uforstående til forslaget, og svarer at hun heller vil bruke pengene på andre ting;
Hvis jeg hadde hatt 1,3 milliarder kroner mer å bruke på miljøtiltak, ville jeg brukt det på noe annet enn å slette kvoter.
??? Forstå Kristin hva kvoter er for noe? Dette er ganske skummelt. Mener hun oppriktig at man bør selge kvoter som øker forurensing, og at det er det beste for miljøet hvis man samtidig bruker penger på andre miljøtiltak?

Kjell Ingolf Ropstad, 1. kandidat fra Aust-Agder KrF, oppsummerer hva dette handler om:
Når vi velger å selge de til EU betyr det at vi i stedet opprettholder utslipp tilsvarende 25 % av våre utslipp.
Tar man miljøet på alvor, ja da sletter man disse kvotene. Her er jeg svært enig med Høyre.
FR Kommunikasjonssjef Skaperkraft

2 kommentarer:

Montag sa...

Hei Filip. Forstår du hvordan kvotemarkedet fungerer selv? Personlig synes jeg absolutt at Kristin burde kastet kvotene, og jeg synes absolutt ikke regjeringen har noe å være stolt av når det gjelder klima. Samtidig skjønner jeg ikke helt reaksjonene fra KrF og Høyre i denne saken. Jeg mener å huske at KrF og Høyre ville at kvotene skulle deles ut gratis til industrien, slik de blir i andre land. Rett på meg hvis jeg tar feil, men hvis jeg har rett så synes jeg kritikken deres nå er uberettiget.
 
Grunnen til at vi har disse overskuddskvotene i utgangspunktet er vel at regjeringen bestemte at bare halvparten av Norges kvoter skulle deles ut gratis til industrien. I andre EU-land ble alle kvotene delt ut gratis (så vidt jeg vet). Så om vi ser dette i sammenheng betyr regjeringens strategi på den ene siden at industri i Norge må enten redusere utslippene mer eller kjøpe flere kvoter enn det som var meningen i utganspunktet. Men på den andre siden kan myndighetene selge flere kvoter enn det som var meningen i utgagspunktet.

Filip Rygg sa...

KrF er i mot gratiskvoter, og går således lengre enn regjeringen(feks gasskraftverk).

Utslipp er utslipp, selv om det skjer et annet sted. For å få en betydelig nedgang i klimagassutslippene kan vi ikke drive videresalg av klimakvoter.