10. juni 2009

Bok-anbefaling


19 år gamle Tor Økland Barstad gir i disse dager ut en spennende bok, med tittelen: "Hvordan oljefondet kan hjelpe verdens fattige". Jeg fikk den tilsendt for noen dager siden, og jeg må si det er spennende lesning! Barstad viser spenennde regnestykker som bør få enhver idealist og fattigdomsbekjemper til å bli begeistret. Vår enorme rikdom gir spennende muligheter.

Barstad skriver i en pressemelding følgende:
Vi kan hjelpe flere hundre millioner mennesker til å få bedre liv. Vi kan løfte mange titalls millioner mennesker ut av fattigdom. Vi kan til og med redde over 40 millioner barn.
Han sier også noe som jeg flere ganger har tatt til orde for på denne bloggen:
Den misslykkde bistanden har en tendens til å bli blåst opp i media, mens de positive resultatene blir forbigått i stillhet.
Anbefaler alle å bestille seg et eksemplar! Ta kontakt med Tor Økland Barstad på mail!
FR Kommunikasjonssjef Skaperkraft

5 kommentarer:

edvardsen sa...

Men...
jeg er veldig spent på hvordan du skal få overbevisst Høyre og Frp om at dette er en god ide.

Filip Rygg sa...

Hvorfor skal jeg det? :)

edvardsen sa...

Hvorfor ikke?:-)
 
H og Frp. er jo (sammen med Venstre) de partiene du ønsker å være alliert med. Skal omsorgen for verdens fattige bli noe annet enn godt sinnelag, så er du avgengig av støtte derfra.
 
Til selve saken: En mer realistisk tilnærming er å få flere utviklingsinverstinger inn i Oljefondet. I dag er vel over 90% plassert i am. selskaper. Fondet bør styres mer politisk og investere langt mer i såkalte utviklingsland.

Filip Rygg sa...

KrF ønsker seg ikke en regjering der ytterpunktene inngår, og i sist i regjering med H og Venstre hadde vi jevn bistandsøkning, men i denne saken tror jeg vi kan finne flertall på tvers av regjeringskonstellasjoner.
 
Jeg er samtidig ganske enig med din tilnærming, investeringer i u-land gjennom oljefondet er noe av det viktigste fremover. Vi må sikre utvikling, ikke bare nødhjelp.

Tor sa...

Tusen takk for positiv bloggpost om boken!! Jeg har nå linket til posten din på oljefondettilbistand.com.