5. aug. 2009

Når kona og jeg blir 85


Når jeg blir 85 år sitter jeg forhåpentligvis på terrassen i min nye seniorbolig sammen med kona. Der reflekterer jeg gjerne over livet og de ting jeg har fått være med på. Vil jeg da tenke, du verden som vi forandret samfunnet med våre skatteendringer. Tenk at vi klarte å justere toppskatten med 100.000. Tenk at vi klarte å senke bensinprisene. Nei, jeg vil neppe se tilbake på noe slikt og samtidig tenke at vi utgjorde en forskjell av betydning.
Men kanskje vil jeg i all beskjedenhet tenke, at jeg sammen med svært mange andre dyktige kollegaer, partimedlemmer, velgere og venner, fikk være med på å forandre noe av samfunnet ved at vi stod opp for de viktige verdiene.
Vi kjempet kampen for menneskeverdet, enten det handlet om aktiv dødshjelp eller sortering av menneskeliv i mors mage. Vi kjempet kampen om trosfrihet, enten det handlet om religiøse symboler eller misjonering. Vi kjempet kampen mot mobbing i skole og arbeidsliv. Og vi kjempet kampen mot klimagassutslippene.

Listen vil sikkert være lengre. Som politiske parti og som politiker kommer man i berøring av svært mange saker. For meg handler dette om hva som er viktigst. KrF mener selvsagt mye om skatt, men det er ikke det som gjør at vi er blitt Norges nest største parti målt i antall medlemmer. Det er ei heller valg av jagerfly som får hundrevis til å engasjere seg i valgkampen her i Hordaland. KrF er et verdiparti. Et parti som fokuserer på noen grunnverdier vi mener må gå foran populistiske utspill. Grunnverdier som ikke skifter fra år til år, men som er like relevante og sanne i dag, som før.

Du har kanskje som meg prøvd noen av de mange valgtestene, selv ble jeg ikke KrFer på alle. Etter min mening får få av testene frem verdiforskjellene. Ja eller nei til dokumentavgift fremviser ingen reell forskjell. Spørsmål om kontantstøtte, friskoler og barnas rett til en mor og en far får kanskje frem noe.

Enkeltsaker kan være svært viktige, men når vi vet at vi velger for fire år om gangen, ja da er det greit at man er enig med partiets grunnsyn.

Hva er KrFs grunnsyn? Vi har tre hovedverdier: menneskeverd - nestekjærlighet - forvalteransvar. I økonomisk politikk finner du oss i sentrum av norsk politikk. I viktige verdispørsmål står vi ofte helt alene. I saker som miljø og kamp mot fattigdom har vi allierte i alle leire. KrF er trolig Norges største verdimobilisering. Blir du med?
FR Kommunikasjonssjef Skaperkraft

9 kommentarer:

Anglo sa...

 "<span style="">Når kona og jeg blir .... osv ville blitt en befre heading  </span>

Anglo sa...

Når kona og jeg ville blitt en bedre heading.

filiprygg sa...

Du har et poeng der. Jeg har nå endret tittelen. :)

Guest sa...

Bra tekst :) Selv om den for min del gjorde at jeg opprettholder avstanden fra ditt parti og føler meg nærmere mitt.

filiprygg sa...

hmm, nå ble jeg jo spent! Hva er ditt parti? :)

Guest sa...

Venstre. Er jo selvfølgelig ikke det partiet som er lengst vekke fra KrF (snarere tvert imot til tider), men teksten din fikk meg til å føle at jeg har valgt riktig parti. Skal dog sies at etter å ha lest igjennom teksten en gang til fant jeg ut at jeg ikke var like uenig som jeg først trodde, hehe.

filiprygg sa...

Det er helt riktig. KrF og Venstre har absolutt en del felles i mange viktige saker. Særlig miljø, skole, personvern og kamp mot fattigdom er felles.

PS! Kanskje jeg bør skrive at teksten må leses to ganger! :)

Guest sa...

Sannheten er vel at jo mer KrF finsliper verdipolitikken sin, jo mer blir forskjellene til Venstre og Høyre synliggjort - disse partiene har andre verdier enn KrF i mange store og viktige spørsmål.

Man kan finne kompromisser i mange politiske saker, men de verdipolitiske spørsmålene er vanskeligere å svelge enn de mer trivielle. Jeg tror derfor at vi ikke kommer til å se KrF i noen koallisjonsregjering med det første.

Prøvde for øvrig partibarometeret til Nettavisen. Fikk Venstre på topp, etterfulgt av Senterpartiet og Høyre. KrF kom nest nederst, rett over FrP. Det sier litt om forskjellene.

Line sa...

Når jeg er 85 år håper jeg at jeg og min ektefelle kan se tilbake på mange gode og lykkelige år som gifte. Siden både jeg og min ektefelle er kvinner, så forutsetter jo det verken FrP eller KrF får stor nok innflytelse til at ekteskapsloven og dermed vårt ekteskap oppløses.

Ellers håper jeg selv på at vi kan se tilbake på at vi har klart å bidra til et enda mer inkluderende samfunn enn det vi har i dag. Godt at KrF ikke har enerett på verdibegrepet, selv om de prøver å få det til å se slik ut noen ganger.