4. sep. 2009

4000 som ber om behandling


Mens forskjellige partier diskuterer utdeling av heroin og helseministeren lover akuttplasser for rusavhengige i Bergen, står 4000 rusavhengige i behandlingskø. Selv har jeg snakket med mange desperate mennesker som roper etter behandling. Noe rop etter legalisering, statlig langing og en sprøyterom har jeg derimot ikke hørt. Nå må vi gi de rusavhengige de samme rettighetene som vi andre tar for gitt.

Ingen av oss ville akseptert 5 ukers ventetid for å få behandlet livstruende kreft. Vi ville heller ikke akseptert at behandlingen av vår sykdom ble satt på vent fordi staten nektet å bruke private ideelle organisasjoner. Dessverre har vi ikke hatt noe fakkeltog for de rusavhengige i Norge. De rusavhengige er en gruppe som trenger talspersoner, og de har vi tidvis alt for få av.
.
Etter KrFs mening blir det meningsløst å diskutere legalisering og statlig langing når 4000 rusavhengige ber om behandling. Og det triste er at det finnes mange behandlingsplasser som står tomme. Bergen KrF tok en ringerunde til flere private institusjoner, og på få dager fant vi 100 ledige plasser. Dessverre har styrende myndigheter en svært skadelig allergi mot alt som ikke er 100% offentlig. Dette går utover de aller svakeste. Uverdig.
FR Kommunikasjonssjef Skaperkraft

5 kommentarer:

Kjøde sa...

Det er ufyslig hvordan regjeringen rir kjeppehestene sine på bekostning av menneskeliv. Nå må de svelge stoltheten sin og ta til vettet!

Lars-Henrik Paarup Michelsen sa...

Hei Filip

Helt enig at vi må fjerne behandlingskøene. Det er intet mindre enn en skam at 4000 rusavhengige står i kø!

Men eg syns du er ganske feig som bare avviser forslag om sprøyterom og heroinassistert behandling følgende billige retoriske finte:

"Noe rop etter legalisering, statlig langing og en sprøyterom har jeg derimot ikke hørt".

Fyll på med litt substans. Jeg utfordrer deg til å svare på følgende:

1) Er du imot legemiddelassistert behandling?

2) Hva mener du er den prinsipielle forskjellen på det å bruke metadon og heroin i behandlingsøyemed?

3) Hvilke partier i Norge har foreslått legalisering og statlig langing?

4) Dersom heroinassistert behandling viser seg å være en suksess i Danmark, slik det har vært i Sveits og Tyskland, vil du da være villig til å forsøke det i Norge?

5) Har du noen gang besøkt en klinikk hvor det tas i bruk heroinassistert behandling?

God valgkamp videre!

FR sa...

Hei Lars!

Takk for hyggelig debatt igår.

For meg er det ikke "billig retorikk" når jeg sier at de rusavhengige ikke roper etter statlig heroin. Som både pårørende og lenge engasjert i denne saken, har jeg til gode å høre at det er rusavhengige som heller vil ha gratis heroin enn behandling og skikkelig ettervern.

Men til dine spørsmål:
1. Jeg er skeptisk, men ikke i mot. For enkelte som jeg kjenner godt har LAR stabilisert situasjonen, men for en god del har det ikke blitt noen særlig forskjell. Dessverre.
2. Den er ikke krystallklar, men den viktigste forskjellen er at heroin er et ulovlig stoff med mange skadevirkninger.
3. Utdeling av heroin er etter mitt skjønn statlig langing og sprøyterom er slik jeg ser det en form for legalisering. Svaret blir da Venstre, og politikere fra andre partier(SV, Ap)
4. Jeg kan være med på en diskusjon når alle som ber om behandling får et skikkelig tilbud.
5. Nei, men jeg blir gjerne med.

Lars-Henrik Paarup Michelsen sa...

Takk for svar.

Lite oppfølgingsspørsmål: Hva er det som gjør at du tror du kan snakke på vegne av "de rusavhengige"?

Det finnes anslagsvis 12000 sprøytenarkoman i Norge, disse er like forskjellig som alle andre mennesker. Mens noen blir friske av å møte Jesus, trenger andre medisiner for å bli friske. Heroin har vist seg å være en medisin som har fungert for noen av de som ikke har klart å gjennomføre metadonbehandling.

Understreker nok en gang at det Venstre foreslår ikke er utdeling av heroin til de som bare vil ruse seg, men det er utdeling av heroin i behandliungsøyemed. Stor forskjell!

Kommentar til de fem spørsmålene:

1) Bra at du ikke er imot LAR.

2) Hvilke skadevirkninger av heroin tenker du på? Heroin brukes forresten som legemiddel i bl.a. Storbritannia.Det produseres lovlig i Sveits til medisinsk bruk.

3) Er det slik å forstå at du mener utdeling av metadon i behanldingsøyemed er behandling, mens utdeling av heroin i behandlingsøyemed er langing? Forklar!

4) Dette skjønner jeg ikke. Poenget er jo at heroinassistert behandling er en måte å behandle rusavhengige på.

5) Da vet du kanskje heller ikke hvordan heroinassistert behandling fungerer i f.eks Zürich og Frankfurt?

Om V og KrF havner i regjering sammen, så inviterer eg deg med på studietur. Men frykter at du har en veldig forutinntatt holdning.

God helg!

Lars-Henrik.

FR sa...

Kan ikke ta alt nå, må komme meg hjem.

Men til det første: Ingen av oss snakker på vegne av alle. Det vi kan forholde oss til er statistikken som viser at det er enorme behandlingskøer, til de rusavhengiges organisasjoner og så har vi politikken med alle sine ulike prinsipper.

Når jeg vet at 4000 står i behandlingskø, så er jeg ikke tvil om hva jeg vil gjøre noe med.