8. okt. 2009

Skolenedleggelser og visjoner


I dagens BT kan vi lese følgende overskrift: "Ny runde med skolenedlegging". En av byens dyktige rektorer reagerer, og skulle heller ønsket seg visjoner. Det siste er jeg helt enig i. Bergensskolen fortjener visjoner, store visjoner. Samtidig er det jeg som har gått ut(her på bloggen) og sagt at vi må ta en debatt om skolestruktur. I dag slår BT opp saken med store overskrifter.

Og hvorfor gjør jeg det? Jo det er nettopp fordi vi har visjoner for oppvekstfeltet i kommunen. Hvis vi ikke klarer å ha de rette byggene på de rette plassene, så vil vi heller ikke klare å gi barna våre det beste tilbudet.

Byrådet har en visjon om at Bergen skal være Norges beste by for barn og unge. Det klarer man ikke uten å ta fremtidsrettede valg, og man klarer det heller ikke uten en bred debatt der alle deltar.

Vi ønsker ikke skolenedleggelser, men vi kan selvsagt ikke utelukke at man må gjøre visse strukturendringer. Vi må tross alt ha bygg der folk bor. De økonomiske rammene krever prioriteringer.

La oss gi barna det beste tilbudet i dag, ikke det som var best for 10, 20 eller 30 år siden.
FR Kommunikasjonssjef Skaperkraft

4 kommentarer:

Anonym sa...

Synes man bør legge ned de skolene som er minst og som har dårligst bygg.

Morten Myksvoll sa...

Debatten bør handle om hvordan skolestrukturen hadde blitt om en kunne starte på nytt. Skolestrukturen bør ikke være støpt fast for all fremtid, for da skjer det samme med skolen.

Atad Xart sa...

Viktigere enn skolestrukturen er elevtallet per klasse. Det er alt for få lærere, og Bergen kommune bør jobbe hardt for å sikre seg flest mulig av de som utdanner seg i byen. Ideelt sett burde det ikke være mer enn 15 elever per lærer.

FR sa...

anonym: noen mindre skoler kan være veldig bra, og en del skoler med dårlige tekniske forhold trenger oppgradering. Nå har vi satt i gang en storstilt oppussing, så jeg tror mye vil bli bedre fremover.

Morten: viktig poeng!

Tor Øyvind: Helt enig at det er viktigere. Riktig skolestruktur er kun et middel for å kunne satse på innholdet. Antall voksne er da en nøkkel.