6. feb. 2010

BT om mørkemenn


På forsiden i BT i dag skriver avisen at nestleder i KrF, Inger Lise Hansen har "skaket mørkemennene i KrF". Vanligvis lar jeg meg ikke provosere av slikt. Det er ikke uvanlig at man i mangel på respekt bruker skjellsord om mennesker man er uenig i. Men jeg hadde forventet mer av BT. Kanskje avisen kunne forklart litt hva de egentlig mener?

Hvem er disse mørkemennene? Hvordan blir man en mørkemann? Og hvorfor omtales disse med skjellsord og ikke slik man ellers omtaler meningsmotstandere?

Det er mulig BT mener at jeg er en av disse mørkemennene. Jeg er jo i mot EU og jeg vil ikke endre KrFs lover. Men er dette nok til å kvalifisere til en slik tittel? Kanskje man er mørkemann hvis man er troende? Men langt over halvparten er jo medlem av statskirken, så det er neppe nok å ha en tro. Mulig det handler om stil? Klær? Jeg tror ikke jeg har så veldig annerledes klesstil enn folk flest, mulig litt mange mørke dresser, men det hører jobben til.

Vær så snill: Ta debatten og politikken, ikke omtal folk som mørkemenn eller andre ord som er ment å vekke negative assosiasjoner. Jeg forventer mer av BT, og BT bør forvente mer av seg selv enn det de klarte i dag.
FR Kommunikasjonssjef Skaperkraft

4 kommentarer:

Jan sa...

Gode kommentarer av deg. Det er jo de kriteriene du beskriver som setter rammene om en allright debatt. Lavmål av BT, men de har ikke vært alene de siste dagene med den type utdefinering og maktspråk.

Fortsatt godt politisk arbeid i Bergen! Godt å se at du har fokus på viktige saker, som barns oppvekstvilkår!

Odd Frantzen sa...

Eg er einig med deg. Å snakke om menneske på denne måten bør Bergens Tidende halde seg for gode til. Som du seier, ein bør forvente meir av avisa.

Eg synes vi ser fleire dømer på at avisa stimatiserer. Som når dei skriv om "verstingar" i barnevernet. Kvifor bruke ord som versting om unge menneske som slit med liva sine? Dette har eg reagert på mange gonger.

Bergens Tidende bør absolutt ta sjølvkritikk i dette tilfellet. Og i framtida bør dei tenkje seg godt om før dei brukar stigmatiserande ord. Kanskje den som brukte ordet mørkemenn i Bt ikkje heilt forstår kva som ligg i ordet?

FR sa...

Takk for gode kommentarer!

Det er viktig å tenke igjennom hva slags ord man bruker, selvsagt skal vi ikke bli hårsåre og reagere på alt, men det handler om hvilket nivå vi ønsker å ha debatten på. Og som stor avis har man stor definisjonsmakt.

Unknown sa...

Meget bra. Vi må tørre og kjempe for en ny standard innen journalistikken også :)