18. mars 2010

Den som leser lærer


Våre egne kartlegginger og nasjonale undersøkelser viser at svært mange barn går ut av norsk skole uten tilstrekkelige ferdigheter i lesing. Bergen kommune har hatt et ekstra fokus på dette, i en rekke skoler kjøres det leseprogrammer, vi har egen kartleggingsprøve i 2. og 9. klasse og nå øker vi innsatsen i 4. klasse.

I dag la vi frem saken "Den som leser lærer". (Takk til politisk rådgiver for god tittel!) Leseferdigheter er grunnleggende for å kunne lykkes både i grunnskolen, og senere i livet. På 9.årstrinn viser våre egne kartlegginger at det er en god del elever og en overvekt av gutter som har svak leseferdighet (24,9 % av guttene i kritisk sone). For hele Bergensskolen er dette alvorlig. Vi vet videre at overgangen fra 4. til 5. trinn ofte er vanskelig for mange elever. Byrådet mener således at en økning i timeressursen til faget norsk med hovedvekt på lesing på dette trinnet, vil gjøre elevene bedre rustet til den videre opplæringen på senere årstrinn.

Hvordan finansieres satsingen? Fra høsten 2010 pålegger regjeringen i stortingsproposisjon 1 (statsbudsjettet) en ytterligere økning i undervisningstimetallet med èn uketime fordelt fra 1.-7. årstrinn, som utgjør 38årstimer. Jeg er vel neppe kjent for å ivre for flere timer, men når vi først får økte ressurser så skal de brukes best mulig! Med denne økte ressurstildelingen står Bergen kommune fritt til å velge fag og klassetrinn innenfor 1.-7. årstrin, vi valgte 4 trinn og lesing.

Les byrådssaken her!
FR Kommunikasjonssjef Skaperkraft

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg tror at det er mer sant å si at at den som lærer, leser.

De som ikke får noe ut av å lese gidder etterhvert ikke å lese heller.

FR sa...

Begge deler er vel rett :)

Anonym sa...

da har vi hele sannheten for en gangs skyld:P

Anonym sa...

Hei

Skulle gjerne lest saken det henvises til (den som leser lærer), men får ikke åpnet linken. Kan du ordne det?

Mvh Anette