26. apr. 2010

Kjedelige forskningsresultater?


Både i Bergen og i landet for øvrig bruker vi svært mye tid på å diskutere skolebyggene når skolen er så heldig å være tema i leserinnlegg, debattmøter, interpellasjoner og konferanser. Senest i dag har Utdanningsforbundet i Bergen hatt dette som tema på en konferanse, og Bergen bystyre diskuterte temaet etter at Senterpartiet reiste debatten.

Alle skoledebatter er av det gode. Det er jo selvsagt positivt at bystyret i Bergen bruker noe av sin tid på å diskutere hvilken skole vi vil ha. Samtidig er det forunderlig hvor liten sammenheng det er mellom tidsbruk og de tiltak anerkjente forskere mener gir effekt. Ta feks John Hattie som har samordnet tusenvis av skolestudier, den bekrefter det også norske foskere hevder: Type skolebygg har liten eller ingen betydning.

Kanskje er det svarene i forskningen som er kjedelige? Det er fortsatt sånn at forholdet elev - lærer er det viktigste, og det er fortsatt avgjørende å få til et godt samarbeid mellom skole og hjem. Selvsagt må vi ha godt inneklima, og selvsagt skal vi bygge skolene fremtidsrettet, men vi må ikke lure oss selv til å tro at den ene eller andre byggtypen, redder norsk skole.

Vi har for svake resultater i norsk skole. Dessuten er forskjellene mellom kommuner, og mellom skoler, svært store. Dette bekymrer meg. Samtidig som vi skal bygge fremtidsrettet og fleksibelt i Bergen, så vil vårt hovedfokus være på læringsmiljøet, på de faglige resultatene og på hovedressursen i skolen: læreren.
FR Kommunikasjonssjef Skaperkraft

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hvor mange baseskoler har Bergen?

FR sa...

Det spørs hvordan du regner. Vi har skoler som er helt tradisjonelle, skoler med ny og gammel del, skoler som har en salig blanding, skoler som er svært åpne og vi har såkalt fleksible skoler.

De siste årene har vi fått to såkalt nye fleksible skoler med åpne arealer. Til sommeren skal vi lande en skolebruksplan hvor dette trolig vil bli noe justert, men det er opp til bystyret å bestemme.

Vegard Johan Olsen sa...

det burde blitt satset mer på lærer og elev, slik at elevene kan få mer hjelp. Kan ikke si jeg brydde meg så veldig om hvordan klasserommet så ut, eller kor stort det var. Gikk mer på om vi hadde en god lærer som var flink. Det er jo det man sitter igjen med også, ikke om rommet var fint, men heller om læreren lærte deg noe og på en god måte.