29. apr. 2010

Lokale og nasjonale målinger


Enkelte av oss er mer interessert i meningsmålinger enn andre. Jeg er nok en nerd når det kommer til dette. Jeg har i mange år registrert at Bergen KrF følger KrF på landsbasis når det gjelder målinger. I går viste den lokale målingen 4.9%(+1%), mens dagens nasjonale viser 5.1%(+0.8%). Ved sist valg lå vi 0.2 prosentpoeng over resultatet for hele Norge. Hvorfor er det ingen forskjeller?

Tidvis stormer det nasjonalt, tidvis lokalt. Tidvis har man gode utspill nasjonalt, tidvis lokalt. Ofte er det på ulikt tidspunkt. Da kommer spørsmålet: Er det noen kobling mot det vi gjør lokalt og det vi oppnår i kommunevalgene og i de enkelte meningsmålingene?


Jeg er glad for at trendene viser en gradvis stigning for KrF. Etter valget raste vi ned til under sperregrensen, dette ser vi ut til å ha forlatt. I forrige uke hadde vi også en måling på 6.6%. Jeg håper at KrF nå kan bygge seg gradvis oppover, men jeg vil gjerne også vite om det er noe vi kan gjøre lokalt. Hva tror du?
FR Kommunikasjonssjef Skaperkraft

2 kommentarer:

Iver sa...

Jeg tviler på at det man gjør lokalt har stor effekt. Alle valg er "stortingsvalg".

FR sa...

Godt mulig, samtidig ser vi at det er stor forskjell på Høyres oppslutning lokalt og nasjonalt. Betyr det at vestlendinger er mer åpen for Høyrepolitikk? Eller kan det skyldes noe lokal jobbing?