31. mai 2010

Bør vi skille jenter og gutter?


Hjerneforskere har funnet så store forskjeller mellom jenter og gutter at kjønnene bør skilles i første klasse, mener eksperter. Det skriver db.no i dag. Ikke et helt uvanlig oppslag, det kommer med jevne mellomrom påstander om at dette er fornuftig. Men hva mener du? Vil dette være noe vi bør prøve ut?

I utgangspunktet er jeg ikke særlig glad i forsøk, i hvert fall ikke når barn blir kraftig berørt av forsøket. For med alle forsøk, velger man noe bort. Hva vil man feks tape på å ha kjønndelte klasser? Samtidig vil man måtte vurdere slike forsøk dersom svært mye tyder på at det er positivt.

Vi la nettopp frem kvalitetsmeldingen for Bergensskolen. Den beskriver blant annet store utfordringer knyttet til uro blant gutter. I tillegg viser kartleggingsprøvene bekymringsfulle funn. Det er et markant skille når det gjelder gutter og jenter som ligger i kritisk sone på lesing.

Noen mener dette må vurderes i enkelte fag, ikke i alle.
— Det er lurt å dele jenter og gutter i noen fag. Vi vet at jenter og gutter tar til seg læring på ulike måter, og at de har ulikt behov for fysisk aktivitet, sier lærer og spesialpedagog, Tone Hager Løvdal til Dagbladet.

Jeg er ikke veldig begeistret. Men er interessert i debatten. Hva mener du?
FR Kommunikasjonssjef Skaperkraft

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg hadde ikke orket å gå ungdomsskolen hvis ikke det var jenter i klassen.

Tor sa...

Hvis man skal dele klasser i enkelte fag vil jeg tro at det er mye mer effektivt å dele etter nivå enn å dele etter kjønn, men vet ikke nok om forsøkene som ligger til grunn, osv til å ha sterke meninger om dette.

Det er bra at man prøver ut forskjellige ting ihvertfall!

FR sa...

anonym: ser den!

Tor: det er et viktig poeng, særlig i noen fag er nivådifferensiering vellykket.

Atad Xart sa...

Bra du tar opp dette Filip. Jeg har jobbet som lærer litt rundt omkring nå, og har fått sett en del av problemstillingene i småskolen på nært hold. I noen klasser er det desverre slik at det er to-tre gutter som er hyperaktive og bråkete og de får ofte de andre guttene med seg på tull og slosskamper. Jentene er stort sett rolige og stille og forsvinner nesten helt fra fokus i slike klasser. De blir også nødt til å sitte å høre på "kjeften" som guttene får etter ulike episoder i klasserommet og i friminuttene.

Jeg har tro på å dele gutter og jenter i noen tilfeller. Hvis man har klasser der guttene står for den meste av uroen og jentene stort sett er rolige, tror jeg det hadde kunne hjulpet begge grupper. Jentene hadde kunne kommet mer til sin rett, og blomstret når de endelig fikk kontakt med læreren.

Guttene ville kunne blitt disiplinert sterkere, med konsekvente tiltak som absolutt taleforbud under jobbing, og en kanskje mer autoritær lærer. Slik ville de kunnet komme igang med konsentrert arbeid, og ikke fått muligheten til å forstyrre hverandre. Disse tiltake ville vært urettferdige overfor jentene hvis de også skulle under samme regime, slik det ofte må bli i blandede klasser.

Men det er selvsagt en viktig del av sosialiseringen at jenter og gutter treffes og er sammen i ulike sammenhenger. Det kan man løse ved å ha felles morgensamlinger og andre samlinger, og evt. ha noen fag sammen.

Generelt mener jeg små gutter i dag blir for lite disiplinert av foreldrene sine i mange tilfeller. Det virker som om mange foreldre argumenterer og forhandler med barna sine om de minste ting, slik at de ikke er vant til å forholde seg til absolutter og klare beskjeder eller "ordre". Konsekvensen av dette blir at læreren må stå å "krangle" og forhandle med eleven for å få den til å gjøre den minste ting. Jeg har tro på klare meldinger uten rom for tolkning og forhandling, og tydelige konsekvenser med en gang eleven er ulydig. Særlig overfor urolige gutter tror jeg dette er eneste veien å gå.

Forøvrig har jeg et inntrykk av at det brukes alt for lang tid på å utrede for lærevansker og ulike diagnoser som ADHD og MBD blant barna. Dermed kommer også forsterkningene sent inn i bildet. Det skaper frustrasjon blant lærerne som bruker fryktelig mye tid på å håndtere enkeltelever mens resten av klassen blir skadelidende.

FR sa...

Mange viktige innspill og refleksjoner her Tor Øyvind! Akkurat det du tar opp bør være grunnen for eventuelle forsøk.

Ellers helt enig i at det tar alt for lang tid å få utredet elever som feks har ADHD.