28. mai 2010

Ta i stedet meg


I går omtalte jeg en helt uakseptabel voldsepisode ved en av våre barneskoler. Jeg forstår veldig godt reaksjonene til enkeltpersoner, politikere, organisasjoner og mediehus. Slike handlinger kan ikke forsvares, og selvsagt har vi nulltoleranse. Men: Nå er det på tide å roe litt ned. Husk at alle innvolverte er mindreårige, det er relativt lett for nærmiljøet å identifisere og vold er ikke underholdning.

Filmen har nå blitt vist flere ganger på TV2, den ligger tilgjengelig for alle på ba.no og den er blitt sendt rundt. Ja, vi skal ha åpenhet om alle sider ved skolens virksomhet. Ja, vi skal ta sterk avstand fra slike hendelser. Men kjære alle sammen: Husk at dette er barn, barn som alle skal gå videre i Bergensskolen. Barn som i likhet med andre barn, gjør feilgrep de garantert angrer på i dag.

Er det samfunnet som nå står for mobbingen? Hvilke konsekvenser får disse dagers enorme mediekjør? I går vant Bergen kommune frem i PFU-klagen etter oppslag i BA om 8 åringer som skulle ha sendt trusselbrev ved en annen skole i Bergen. Jeg skulle ønsket vi kunne kombinere åpenhet om fakta, med beskyttelse av de minste.

Den aktuelle skolen i denne saken gjør et stort arbeid med alle berørte. Det er en dyktig rektor som står på døgnet rundt for å sikre at skolen er trygg for de alle.Med 92 skoler og nesten 30.000 elever er det et mangfold av utfordringer som møter Bergensskolen. Disse utfordringene møter vi ikke med å korsfeste mindreårige.


Ta i stedet meg. Det er mitt ansvar.
FR Kommunikasjonssjef Skaperkraft

2 kommentarer:

andreas gravdal sa...

veldig gode poeng filip! barn må beskyttes og ikke bli fritt villt i mediene. lett for at det skapes nye mobbeoffre med slikt fokus

FR sa...

Enig!