27. mai 2010

Uakseptabel mobbing


Jeg er trist. En video som viser en voldsepisode på en av våre barneskoler har de siste dagene fått mye oppmerksomhet. Jeg har som mange andre sett videoen, og er selvsagt rystet. I Bergen har vi nulltoleranse, og dette er ting som skal bekjempes. Alle barn skal være trygge i Bergensskolen.

Samtidig er jeg lite glad for eksponeringen av barna i denne saken. Jeg har forståelse for at man vil omtale en slik episode, men det er relativt lett å identifisere for de som kjenner miljøet. Dette er vanskelige vurderinger for media, i den forbindelse er det gjerne interessant at kommunen vant frem i PFU klagen knyttet til BAs omtale av trusselbrev på Nygård skole. Som byråd ønsker jeg full åpenhet om alle tall, men jeg vil alltid gjøre det vi kan for å verne barna.

I Bergen tar vi mange nye grep mot mobbing. Akkurat nå har vi ute et anbud for et større innkjøp av mobbeprogrammer til et titalls skoler. Fra 2011 blir det psykososiale miljøet en del av fagoppfølgingen med alle skoler. Til høsten får vi et sentralt ordensreglement. Og i disse dager utarbeides retningslinjer og strategier for sosiale medier, digital mobbing mm.

Fra før av har bystyret stilt krav til at alle skoler skal ha en plan mot mobbing og tallene viser at vi ligger rett under landsgjennomsnittet. Selv om vi sammenlignet med andre ikke har mye mobbing, så er dette noe vi må jobbe knallhardt med.

Har du historier, erfaringer eller meninger du vil dele med meg? Kommenter gjerne bloggen, eller send meg en mail.
FR Kommunikasjonssjef Skaperkraft

3 kommentarer:

Anonym sa...

enig!

Anonym sa...

Dette er vanlig i norsk skole i dag, hadde dette skjedd på en arbeidsplass så hadde personen blitt sykemeldt, stakkars elev må gå på skolen neste dag, alle voksne der ute, tenk hvordan dette er . det som er riktig er at den som mobber må utvises fra skolen og flyttes til en annen skole (låven gir tilgang til dette.

Hilsen far til en som har blitt mobbet i mange år.

FR sa...

Det er dessverre mange volds- og mobbeepisoder i norsk skole. Jeg er enig i at man i grove saker skal vurdere lovens mulighet til omplasseringer, men alle saker krever konkrete vurderinger. Det er mye som er mer sammensatt enn det som fremkommer i media.