17. mai 2010

Flere eller bedre skoler?


Gratulerer med dagen! Nå er mini lagt og jeg klarer ikke å la vær å jobbe litt. Mailboksen er tømt og nå litt blogging! :) Denne gang om prioriteringer i skolen, da med særlig tanke på Bergensskolen.

Er det en motsetning/sammenheng mellom antall skoler og kvaliteten på skolen? Gir store skoler bedre miljø, eller kanskje dårligere? Jeg har hørt folk henvise til forskningsrapporter for det meste av størrelser, strukturer og typer skoler, akkurat de tingene der tar jeg med en klype salt, men jeg vet en ting: det handler om prioriteringer.

Bygg koster penger. I Bergen har vi mange bygg, og det har sine naturlige forklaringer: 1. Vi er en langstrakt kommune, det er langt mellom mange av skolene våre. 2. Det har vært gjennomført få endringer i strukturen, men det er stadig blitt bygget nye skoler.

Det er ikke noe mål i seg selv å endre skolestrukturen. Men to mål må vi ha: 1. Skoler der folk bor. 2. En best mulig skole.

Begge målene krever politisk handling. Vi må evne å tilpasse strukturen til der folk bor, demografien endrer seg. Og vi må bruke pengene på det som gir størst effekt. Når nesten 1 av 4 niendeklassinger er på kritisk nivå i lesing så vet vi at noe må gjøres.


Hva mener du om fremtidens Bergensskole?
FR Kommunikasjonssjef Skaperkraft

2 kommentarer:

Iver sa...

Hvor mange skoler har Bergen? Jeg vil heller ha en skole der ungene mine kan puste, enn en skole i samme gate hvor jeg bor. Men nå er ikke jeg bergenser :) Lykke til!

FR sa...

Vi har ca 92, med cirka mener jeg at da teller vi med alt. Vi har ulike typer skoler, som oppveksttun(skole og barnehage), spesialskoler, mottaksskole for flyktnigner og ordinære barne- og ungdomsskoler.