22. okt. 2010

Et varmere Bergen


Snøen laver ned. I dag tidlig måtte jeg måke bakken ned fra huset. Ingen drømmesituasjon, men vakkert er det. Å gå til valg på et varmere Bergen vil nok være et godt budskap i disse dager, men det er ikke temperaturene jeg tenker mest på når jeg sier at KrF ønsker et varmere Bergen.

Et varmere Bergen handler om flere forhold. Det handler om skolen, sosialpolitikken, kampen mot rusavhengighet, de eldste og frivilligheten. Jeg kunne nevnt mye mer og gjerne vært langt mer detaljert. Men i dag gjelder det å være litt mer overordnet.

Flere spør meg nemlig om hva som skiller KrF fra de andre partiene. Man kan selvsagt ramse opp en rekke enkeltsaker, men mer grunnleggende handler det om ideologi og grunnverdier. Jeg synes det er befriende å være medlem av et parti som ikke har en økonomisk teori eller tanke som grunnlag for politikken. KrFs tre hovedpilarer er nestekjærlighet, forvalteransvaret og menneskeverdet. Det er ut i fra dette vi bygger vår politikk. Ikke ut i fra en formening om det er markedet eller det kollektive som skal styre beslutningene.

Hva hvis KrF ikke eksisterte? Eller ble lagt ned? Har du et nr 2 parti? Nei. Jeg er og forblir en KrFer. For meg handler dette om hva politikk er og skal være. Å bygge et samfunn uten kristen tenkning er slik jeg ser det, både fattig og historieløst. Det betyr ikke at vi skal la politikken styre teologien eller motsatt. Men vi må bygge samfunnet på det som er mest holdbart.

Det hjelper lite å ha verdens største oljeformue, når relasjonene oss mennesker i mellom går i oppløsning, trosfriheten svekkes og stadig flere lever i utrygghet. De viktigste tingene handler først og fremst ikke om penger eller budsjett, men om verdier. Selvsagt må vi vise verdiene igjen i praktisk politikk, men vi vet at penger i seg selv aldri kan skape det gode samfunn.

Vi kan rope etter lengre straffer, flere lover og flere politifolk. Men langt viktigere er det å gjøre noe med grunnen til at vi har dette enorme behovet for brannslukking. Hva har skjedd med etikken? Med samvittigheten?

Jeg vil ha et varmere Bergen, et varmere Norge. Det handler om familien, om frivilligheten, om trosfriheten, om ansvar for fremtiden og om hjelp til alle våre medmennesker. I en tid hvor vi aldri har hatt mer penger, er det trist å konstatere at man reduserer bistanden, man lar vær å hjelpe de rusavhengige og man har et barnevern i full oppløsning.

Hva hjelper det å ha en million på konto hvis du lever i ensomhet? Hva hjelper det å ha barnehageplass hvis du ikke har et hjem? Hva hjelper det å ha verdens beste trygdesystem hvis du samtidig lever i rusavhengighet?
FR Kommunikasjonssjef Skaperkraft

1 kommentar:

Anonym sa...

ENIG!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!