Videreføringen av Bergensprogrammet medfører økte bompenger og friske midler til bygging av bybane til Flesland. I tillegg får vi store investeringer i gang- og sykkelveier(gs) og det er satt av 700 millioner til byggingen av en Skansentunnel. Sistnevnte prosjekt skal gjøre sentrumskjernen bilfri. Både samlet og prosjektene hver for seg er store miljøløft, hvor det ikke blir økt veikapasitet, men mer plass til bane, buss, sykler og gående.
Videreføringen som vedtas i år kommer samtidig med 10 års jubileet for Bergensprogrammet. Tre år før, i 1999 ble det forhandlet frem en enighet mellom Ap, Høyre og KrF. Da inneholdt Bergensprogrammet fire elementer: Bybane, Ringveg vest, Skansentunnelen og sekkepostene(programområdene: kollektivtiltak, gs-veier, byrom, trafikksikring).
Illustrasjonsfoto |
Jeg skulle ønske meg et enda bredere flertall. Tenk hvis vi kunne fått til et vedtak hvor Høyre, Frp, KrF, Venstre, Byluftlisten og Ap var med? Evt enda flere? Det bør være lett å stemme for Skansentunnelen, det er selvsagt en forutsetning at den ikke øker biltrafikken i sentrum, tvert i mot ønsker vi ytterligere reduksjoner. Det er videre klart at en rekke alternativer må utredes. Poenget er å gjøre sentrumskjernen bilfri, det handler om både bymiljø og byluft.
Arbeiderpartiet sier vi må velge mellom bybane til Åsane og Skansentunnel. Det er feil i forhold til avtalen, men det er også feil rent faktisk. En bybane til Åsane koster 4-6 ganger mer enn budsjettet for Skansentunnelen. Altså: Det må inn en statlig finansiering for å få bybanen forlenget, noe alle partier har vedtatt på sine landsmøter.
Ingen tvil om at kollektivsatsingen i Bergensregionen er vellykket. |
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar