6. nov. 2006


Statlige byvisjoner
Norge er et mangfoldig land. Sakene og utfordringene kan være ganske forskjellige fra de fire største byene til kommuner som Fedje, Modalen og Surnadal. I alt for lang tid har vi latt den siste gruppen kommuner sette dagsorden for samferdselspolitikken i Norge. Ta hele landet i bruk er slagordet som har gitt meg kronisk hodepine.


Jeg er for en aktiv distrikspolitikk. Eller dvs, jeg er for at folk kan bo der de selv ønsker å bo. Om det betyr at vi må ha en aktiv distrikstpolitikk så er det helt ok. Men jeg deler ikke Åslaug Hagas målsetning om at byene skal fraflyttes. Folk vil bo i byene. 50% av Norges befolkning bor i storbyene, det må da være et signal?

Staten er fattig på byvisjoner. Byene har store utfordringer innenfor en rekke felt, i tilfeldig rekkefølge vil jeg nevne: fattigdom, luftforurensing, prositusjon, menneskehandel, vold, ensomhet, mangel på grønne lunger, transport osv. Dette er ikke saker som kan løses med en litt bedre kommuneproposisjon. Vi trenger nye visjoner. Visjoner for hvordan det skal være å bo i en storby. Visjoner for de 50% av oss nordmenn som ikke bor i Senterpartiets valgkrets.

Jeg vet at kommunalministeren(bildet) ikke har spesialkompetanse på dette feltet. Jeg har derfor tenkt å hjelpe Haga litt på vei. Her har du noen visjoner som kunne vært bra for byene:
- alle skal kunne puste (dette er ingen selvfølge, Danmarksplass i Bergen er kun et sted friske mennesker kan gå. Mennesker med astma må innlegges på sykehus dersom de går til fots på Danmarksplass)
- ingen fattige barn i verdens rikeste land
- ingen rusmisbrukere på gata(burde vært en selvfølge at alle fikk behandling og tilstrekkelig ettervern)
- minst 80% av storbyenes areal skal være for menneskene(i dag er 33% av alt areal i storbyene trafikale anlegg)

Dette er kanskje ikke de mest geniale visjonene du har lest. Jeg er enig i det. Poenget er å komme i gang med noen visjoner. Hvor vil vi hen?

Tenk deg følgende drøm: Alle motorveier inn til storbyene kunne feks. graves ned eller evt. legges lokk over. Vi kunne fått massevis av nye flotte boligarealer, vi kunne lage nye handle(gå)gater, vi kunne tilrettelagt for parker og turområder og mye, mye mer!

Og hva med denne: Alle storbyer med nærliggende omegnskommuner burde med statlig hjelp kunne utviklet bybanenett som sørget for at kollektivandelen gikk kraftig opp. All fremtidig trafikkvekst gikk gjennom bybanen og bil ble noe man kun i spesielle tilfeller benyttet seg av.

Hvis du har orket å lese hele dette innlegget så vil jeg oppmuntre deg til å legge igjen en kommentar. Hvilke visjoner bør vi ha for storbyene? Hva mangler? Hva må gjøres?
FR Kommunikasjonssjef Skaperkraft

3 kommentarer:

Carl Fredrik Tjeransen sa...

Ja, vi trenger gode visjoner for å bedre byene våre, men å legge lokk over alle motorveier er ikke en av dem. I følge Statens Vegvesens etatsavis Vegen og vi er alle tunnelene et sikkerhetsproblem. Spesielt lange tuneller med høy trafikk har en høy sikkerhetsrisiko, spesielt i forhold til brann. Derfor bør man tenke seg om før man legger en for stor del av vegnettet i tunnel.

Female viking sa...

Mange gode poenger her Filip, som vanlig:) Ville egentlig bare kommentere en av dem - 'ingen fattige barn i verdens fattigste land' - vi er da vel ikke d fattigste landet i verden?

Synes ellers du gjør en kjempejobb! Visste at du hadde en fremtid i 'tungpolitikken' jeg...;)

Klem Kari

FR sa...

Carl Fredrik: Jeg er nok ikke enig med Statens Vegvesen. Dette kan løses på mange ulike måter. Det være seg ulike rømingsveier, sikkerhetssluser osv. Dessuten vil det måtte være snakk om ulike etapper, ikke veldig lange strekninger. Men som du selv skriver, spesielt lange tunneler har en høy sikkerhetsrisiko, og det er ikke det jeg ønsker. Jeg tror lokk over motorveiene er en glimrende visjon og håper at vi får mye av det i Bergen fremover!

Kari: takk for hyggelige tilbakemeldinger og jeg må si det var veldig kjekt å høre fra deg! Litt morsmomt at jeg skrev "fattigste", det er nå rettet opp! :)