27. jan. 2007

Hjelp!! Hjelp!!


KrF er og vil være Bergens aller viktigste parti. Det er derfor veldig irriterende å se at dagens målinger i BA og BT ikke gir oss den oppslutningen partiet trenger. I dag har vi 4 bystyrerepresentanter, i dagens måling er vi nede i 3! Målet er selvsagt at vi skal oppleve en god økning. Det inviteres derfor til en ny idedugnad!!

Hva skal til for at han på bildet tar rotta på de andre ordførerkandidatene? Hva skal til for at Bergen KrF blir det mest interessante alternativet for bergenserne? Denne bloggen har gode erfaringer med idedugnader og vi prøver altså igjen. Har du en sprø ide, en god sak, et morsomt utspill, et spennende stunt eller noe annet som kan gi KrF noe mer vind i seilene?

La det være sagt: JEG ER OPTIMIST! Jeg har tro på at KrF skal gjøre et godt valg. Men jeg vet at vi trenger mange innspill og ideer. Det er ingen grunn til å ta seieren på forskudd. Vi må beholde optimismen og ydmykheten samtidig!

Hvis jeg skal foreslå noe selv så må det kanskje være å slutte å skrive kommentarer der man har bilde av seg selv. :)
FR Kommunikasjonssjef Skaperkraft

10 kommentarer:

Anonym sa...

"KrF er og vil være Bergens aller viktigste parti. Det er derfor veldig irriterende å se at dagens målinger i BA og BT ikke gir oss den oppslutningen partiet trenger."

Ja, bare synd folket ikke har forstått det enda. Du høres nesten ut som en AKPer her...

Anonym sa...

EG HAR DET!
Fri dokumentavgift første gang man kjøper bolig! DET hadde vært noe! :)

FR sa...

anonymous: hehe, kan nesten se slik ut ja! Vi har ingen andre å skylde på enn oss selv, det var for så vidt derfor jeg skrev hele kommentaren. Vil jo også legge til at jeg hadde aldri orket å brukt tid på krf hvis ikke jeg virkelig hadde trodd at krf var bergens viktigste parti. Vi trenger et sterkt KrF!


Renate: Det er et veldig godt forslag som jeg støtter 100%! Burde ikke vært noen dokumentavgift i det hele tatt, men å gi førstegangsetablererne fritak er et godt skritt i rett retning!

Sturla sa...

Liker innstillingen og overbevisningen din, Filip, selv om jeg er saklig uenig med deg i mange enkeltsaker.

Personlig tror jeg Krf ville tjent på å:
1. Markere seg tydeligere som et borgerlig parti som tar Bibelen og enkeltmennesker på alvor, og går inn for kraftige kutt i skatter og avgifter som tynger enkeltpersoner og familier. Siden det nå er snakk om lokalvalg kan en gjennomgang av alle kommunale avgifter, dokumentavgift, og andre utgifter som blir pålagt kommunens og fylkets innbyggere.

2. Legge ned hele Bybaneprosjektet!

3. Sørg for at det blir langt lettere for folk å gjøre de endringer som de skulle måtte ønske på egen eiendom, uten å måtte betale i dyre dommer og leve i lang uvisshet på forhånd.

4. Selg alle aksjer i BKK, BIR, Tide osv!

Ser at dette kanskje ikke er helt i tråd med Krfs programm, men siden du etterlyser ting som kan gi dere flere stemmer, så forholder jeg meg til det... ;)
Lykke til... :)

FR sa...

Hei Sturla!

Mange gode saker jeg er enig med deg i.

1. Våre kristne grunnverdier skal vi ta på alvor og jeg er sikker på at Bergens befolkning skal få oppleve et tydelig og modig KrF.

2. Bybanen må gå mye lengre, vi må bygge et helhetlig bybanenett! :) der er vi nok ikke helt enig..

3. Jeg er enig i at vi må gjøre det enklest mulig i forhold til byggesakene. Første skritt som krf, h, v og frp allerede har gjort er å halvere byggesaksgebyrene.

4. Selge aksjer er en god ide. KrF vil selge BIR, TIDE, men ikke BKK.

Og takk for tips!

Anonym sa...

Hvorfor BIR og Tide, men ikke BKK?

FR sa...

KrF mener at BKK innehar viktig infrastruktur som er viktig å beholde. Dessuten vil fremtidig avkastning trolig være svært høy på energiinvesteringene og det er sånn sett lønnsomt å beholde eierskapet der. Det spørs om et konkurranse utsatt Tide og BIR gir de store utbyttene til eierne i årene fremover.

Anonym sa...

Mener du strømnettet og energiverkene forsvinner dersom noen andre enn komunen eier BKK? Denne næringen er jo gjennomregulert fra før, så det spiller ingen rolle hvem som eier selskapene.

"Dessuten vil fremtidig avkastning trolig være svært høy på energiinvesteringene". Vil ikke dette isåfall gi kommunen en svært god salgspris? Forventinger om gevinster utover dette blir ren spekulasjon (bokstavlig talt), og det med innbyggernes penger.

FR sa...

Hei t!g: Det du der tar opp er nettopp de momentene som gjør at jeg ikke er like overbevist som mitt eget parti er.

Når det gjelder første moment så er det som heter at det er bare en ting som er verre offentlig monopol og det er et privat monopol. På tross av de reguleringer som finnes så er det ikke heldig med en monopolordning. Strømleverandører kan man velge og vrake i, sånn sett kunne man kanskje solgt den delen som er Fjordkraft. Men å være netteier er en monopol tjeneste som helst bør være på offentlige hender.

Jeg anser det ikke akkurat som spekulasjon å eie energiaksjer i 2007, det er i hvert fall ikke mer spekulativt enn å eie hvilket som helst skolebygg. Kommunen har over lang tid hatt en utfordrende økonomi og bør sånn sett sikre seg inntektskilder i fremtiden som ikke kun er avhengig av hvem som sitter i regjeringsapparatet.

Anonym sa...

Hvordan vil et regulert offentlig monopol være bedre enn et regulert privat monopol? Reguleringen vil jo uansett hindre misbruk av markedsmakt.

Det spekulative ligger ikke i å eie BKK, men å anta at verdien vil stige. Om verdien ikke stiger mer enn det markedet (som antagelig kan mer om dette enn oss begge) forventer, så får du denne verdiøkningen innbakt i dagens pris.

Dersom du er så overbevist om at energisektoren blir en vinnerbransje fremmover kan jo du kjøpe aksjer der på egen hånd. Og la oss andre slippe risikoeksponeringen.