5. feb. 2007

Skipsverft eller gårdsturisme eller begge deler


I morgen skal vi diskutere en skikkelig vrien sak. Som medlem i kultur og ressursutvalget i Hordaland fylkeskommune skal jeg være med og uttale meg i forhold til et planlagt skipsverft(Fjellstrand AS) i Kvam herad(kommune om du vil). Jeg må si jeg er forvirret. Hele heradstyret i Kvam jobber intenst for etablering av skipsverftet som vil kunne gi mer enn 100 nye arbeidsplasser. Samtidig ringer en hau med folk meg å snakker om dyrebare biologiske verdier.

Hva tenker du? Dette er altså et ganske pent naturområde i en kommune som absolutt trenger arbeidsplasser. Skal naturverninteresser komme foran utvikling av næringslivet? En av de som jobber hardt i mot planene er en bonde som bor like ved. Han bedriver i gårdsturisme og vil således ikke ha noe i nærheten som kan svekke hans inntektsgrunnlag. Det vil blant annet bli laget en ny tilførselsvei. Men så er det også slik at man kan ikke se skipsverftsanlegget fra gården. Hva er da problemet? Støy? Veien?

Som du ser av bildet lager Fjellstrand AS flotte båter, men så er da dette også et flott naturområde. Skal vi tillate at man gjør store inngrep for å få noen arbeidsplasser? Vil ikke etterspørselen uansett sørge for at de båtene blir laget, bare et annet sted og gjør det noe?
Jeg er usikker. Antakelig så lander jeg ned på at vi ikke skal gjøre noe drastisk denne gang, men at man må utrede noen av konsekvensene. Altså utsette hele problemet. Men kanskje jeg egentlig burde sagt i fra nå?
FR Kommunikasjonssjef Skaperkraft

2 kommentarer:

Anonym sa...

Legg ned hele verftet!

FR sa...

Til de som skulle lure. Det ble flertall for verft, uten KrFs aktive stemme. Stemte for flere utredninger :) altså i god politisk ånd....