16. mars 2007

Stakkars politiet


I helgen har jeg den store glede å besøke Trondheim. KrF arrangerer storbykonferanse for å diskutere felles utfordringer for de største byene. Vi har diskutert trygg oppvekst og bedre alderdom, temaene som også er KrFs valgkamp fokus. Under middagen kom jeg i prat med en veldig hyggelig politimann. Han fortalte mye interessant. Jeg må bare si: Stakkars politiet.

Jeg hadde for noen uker siden en veldig interessant tur på byen sammen med politiet. Mange trodde når de fikk lese om dette i BT at dette måtte være min første tur på byen. Jeg har veldig aldri skjønnt hvorfor jeg ser så traust ut, men men.. Selv om det på ingen måte var første gang jeg var ute en fredags natt, så var det første gang jeg så så mange konkrete eksempler på at dagens skjenke- og alkoholpolitikk ikke gir særlig positive resultater.

Men tilbake til Trondheim. Politimannen som jeg fikk spise middag med fortalte at man var tvunget til å nedprioritere mindre saker i bydelene for å heller ha politibilene tilstede i sentrum for å passe på mennesker som frivillig har drukket seg fulle, frivillig går rundt på byen og som i mange tilfeller frivillig velger å sloss. Politiet må være til stede, men er det virkelig et slikt samfunn vi vil ha?


Hvorfor skal samfunnet akseptere at en mindre grupper sløser med fellesskapets ressurser? Hvorfor skal vi som samfunn akseptere at noens behov for alkohol skal gi oss en by der 1 av 3 føler seg utrygge? Hvorfor skal vi akseptere at turister blir skremt vekk pga byens Ibiza faktor?


Noen synes helt sikkert at dette var et grusomt mørkemannsinnlegg fra en som bare har holdt seg innenfor bedehuset 4 vegger. Nå har jeg ingen bedehus bakgrunn. Men kall meg gjerne både bedehusmann og mørkemann. Ja alt mulig mann kanskje? Uansett, jeg nekter som politiker å bare sitte stille å se på at vi skaper et utryggt samfunn som bruker stadig mere ressurser på helt tullete oppgaver. Skulle alkoholavgiftene dekket skadene alkoholen påfører samfunnet så måtte avgiften minst vært doblet.
FR Kommunikasjonssjef Skaperkraft

3 kommentarer:

Stein sa...

Uten å sei det for sikkert Filip, men tippar du du snakka med Bjarne frå Stavanger??? Vilt bra fyr!

Uansett så er eg heilt samd med deg, alkoholpolitikken i Norge er heilt på trynet! Det undrar meg at i Norge så heitar det at den som skadar skal betala.(tenkjer no på miljø å de, men er også slik i andre sakar) Kvifor må ikkje dei som drikk då betala? Eg skjønar ikkje

FR sa...

God kveld! Hyggelig at du tar turen innom.

Det kunne absolutt vært Bjarne, men han er dessverre ikke med denne gang. Men er enig i at han er en bra fyr for partiet og for Stavanger.

Forurenser betaler prinsippet er viktig i miljøpolitikken. Som du sier, samme prinsipp bør gjelde andre steder.

Anonym sa...

Det er jo de kriminellse sin skyld at man trenger politi. Således burde de betale. Men det gjør de allerede i stor grad gjennom bøter.