21. apr. 2009

Budsjettkutt på 10% i politiet?


I dag har jeg sammen med politikere fra de fleste partiene i bystyret hatt møte med politiet i Bergen. Situasjonen de beskriver er ganske deprimerende. Stadig mindre synlig politi, budsjettkutt hvert år, store problemer med rekruttering, mer alvorlig vold, større pedofilisaker og få eller ingen politiske gjennomslag sentralt. At KrF har en viktig oppgave her er det ingen tvil om.

Trygghet er grunnleggende. Uten trygghet kan mye annet vente. Under dagens presentasjon var også Bergens Tidende til stede. Det var ikke vanskelig å forstå at politiets representanter ikke var så glad for pressens tilstedeværelse, for som han sa:
Vi vil ikke spre frykt i media. Vi gjør selvsagt mest mulig innenfor de rammer vi har. Men vi må formidle at det stadig blir flere begrensninger.

En påstand som overrasket meg litt var at politiet i Bergen mener de har hatt en budsjettnedgang på 10%. Hvordan stemmer dette med Storbergets gjentatte uttalelser om økning?

KrF skal ha landsmøte 30.april-3. mai. Det er ingen tvil om at dette vil være et viktig tema. Har du innspill? Hva bør man gjøre med situasjonen for politiet?
FR Kommunikasjonssjef Skaperkraft

2 kommentarer:

Elisa sa...

At noe må gjøres med politiet er det overhode ingen tvil om. Jeg er enig med deg! Styrk politiet. Jeg blir likevel provosert over de som er så ekstremt opptatt av personvern at de ikke kan sette opp hjelpemidler som overvåkningskamera for å bistå politiet?
 
Jeg mener: la oss totalovervåke de mest volds- og innbruddsutsatte områdene i Bergen. De som ikke gjør noe galt har jo intet å frykte, mens for de som er ute etter å lage bråk vil dette få en almennprevantiv virkning.
 
Synes du bør kjøre på dette på landsmøtet til KrF. Trygghet er det viktigste og jeg er villig til å ofre litt "personvern" for å være trygg på at noen dukker opp dersom jeg beveger meg i gater som er potensielt utsatt.

Filip Rygg sa...

Takk for svært interessant kommentar. Jeg har vært veldig usikker på dette med videoovervåking, men Bergen KrF landet ned på at dette var et nødvendig "onde".
 
Nå venter vi egentlig bare på at politiet skal sette dette opp i Bergen, de har fått lov, men melder til oss at de ikke har penger. Så hva som skjer med det nå er jeg litt usikker på. Men jeg skal ta dette opp med byrådsleder. Takk for viktig påminnelse. Tror at det kan gi effekt!