7. mai 2009

#hlm og litt lokale betraktninger


I stedet for å skrive 3 blogginnlegg, har jeg laget en kort oppsumering :)

Høyres landsmøte: Allerede flommer twitter over av meldinger med #hlm. Partiet sliter med dårlige målinger og som KrFer vet jeg alt om det. Mitt råd til Høyres landsmøtedelegater er at de ikke gir så mange råd til egen partiledelse. Typisk for partier som sliter er at media kan meske seg i all slags uttalelser om regjeringssamarbeid, partiledervalg, statsministerkandidater, hovedsaker ++. Hvis lokale høyre-topper fyker rundt med råd i mediene vil trolig partiet fremstå enda mer splittet og uinteressant. PS! Jeg snakker av erfaring!

Byrådsbruddet i Bergen: Siden det ble klart at Frp forlot byrådssamarbeidet i Bergen har det vært skrevet svært mange artikler om hva som førte til bruddet og hvordan ting har vært underveis. Selv har jeg valgt å ikke kommentere noe særlig av det som har skjedd, mediene har klart å få frem mye selv. Det jeg vil si er at bruddet er veldig trist pga det gode samarbeid vi har hatt, samtidig vil utviklingen av Bergen være viktigere for KrF enn diverse byrådssamarbeid.

Rødts juss-lek: Leder i partiet Rødt, Torstein Dahle prøver alle slags krumspring for å ta sittende byråd på juridiske forhold. Det kan se ut som om han ikke har mer politikk å komme med, for nå strømmer det på med lovlighetskontroller. Det siste er hvorvidt byrådet sitter lovlig eller ikke. Selv om han godtok at det samme skjedde under tidligere byrådsleders Anne Grethe Strøm Erichsens(Ap) tid, mener han nå at dette plutselig er blitt ulovlig. Som stortingskandidat synes jeg det er greit at Rødt er opptatt med dette. Som bergenser hadde jeg forventet bedre.
FR Kommunikasjonssjef Skaperkraft

2 kommentarer:

Guest sa...

Jeg er en av de som har stemt Høyre i mange år. I år anser jeg valget som pest eller kolera; jeg vil ikke ha KrF i regjering, og jeg vil ikke ha FrP i regjering. Jeg er heller ikke fornøyd med dagens regjering, men jeg tror alternativet blir verre. For første gang i mitt liv kommer jeg til å stemme sosialistisk, og årsaken er at vi trenger både et inkluderingssamfunn (ref. alle religiøse konflikter som har vært i det siste) og vi trenger en regjering som kan føre en stabil politikk fremover. Ap/Høyre hadde vært det beste, men fungerer ikke det - så må valget bli Ap/Sv/Sp. 

Dumt at Høyre går nedenom og hjem, men Erna må innse at de vennene hun kommer til å ta med i regjering blir en dårlig deal uansett.  

Filip Rygg sa...

Alle partier må samarbeide for å få noe til. Regner med at det er noen av Høyres saker som gjør at du egentlig ville stemme på Høyre. Skal Høyre få gjennomslag for de saker du da tilsynelatende er opptatt av så må de samarbeide. Hvorvidt KrF og Venstre får noe særlig gjennomslag avgjøres av deres oppslutning. Er ikke det fair?