8. mai 2009

Sentrumsregjering er realistisk i 2013


De siste årene er skillelinjene i norsk politikk blitt kraftig forenklet av media og ulike toppolitikere. Det kan av og til virke som om valget kun står mellom en sosialistisk blokk og en borgerlig blokk. For den politiske debatten er dette en avsporing, ikke bare er politikken langt viktigere enn konstellasjonene, men det finnes også flere alternativ.

Mange vil mene det er useriøst å snakke om sentrumspartiene som en mulig regjerings-blokk. Med dagens meningsmålinger og samarbeidsavtaler(Sp i rødgrønn regjering) er ikke en ny sentrumsregjering veldig sannsynelig i 2009, men det er absolutt mulig, og i hvert fall på litt lengre sikt:

1. På flere målinger har partiene Sp, Venstre og KrF hatt 20% oppslutning til sammen. Alle partiene har vist de siste årene vist at de har et ytterligere potensiale på 2-5%. Til sammen snakker vi oppslutning på over 30%. For å danne regjering må man være den største blokken. En sentrumskoallisjon vil på sitt beste være større enn Frp, Høyre og Ap.

2. Det er lite som tyder på at den rød-grønne regjeringen får fortsette. Det betyr at Sp kommer ut av jerngrepet til Jens. Med Høyre-leder Erna Solbergs uttalelser kan det virke sannsynelig at Høyre går i regjering med Frp etter valget. Da vil KrF, Venstre og Sp stå fritt og kan i fellesskap bygge seg opp som sentrumsblokk.

Selv har jeg vært positiv til en sentrum-høyre regjering. Men det er styrkeforhold som avgjør hva som er mulig å få til. KrF har lovet velgerne at vi vil bidra til en ny regjering, men vi trenger en viss styrke for å selv gå inn i en regjering. Kanskje 2013 gir Norge en sentrumsregjering. Akkurat nå er det en del som sannsynliggjør det.
FR Kommunikasjonssjef Skaperkraft

8 kommentarer:

Jan-Tommy sa...

Vel, jeg er svært negativ til Sp slik de fremstår idag. De liker å kalle seg et grønt parti, men sitter i en til de grader miljøfiendtlig regjering.
 
Dessuten har jeg hørt kommunikasjonspersonen deres si at den rød-grønne politikken passer dem best nå. Kan man overhodet stole på et slik parti?

Vet jeg er hård nå, men de skuffer så utrolig på mange områder.

MortenM sa...

Er det ikke slik at mye av sentrumspartienes potensial er på bekostning av hverandre? Og kan en da summere opp potensiale for å gi sentrum et samlet potensial?
 
Tre egg skal kokes. Et egg tar 5 minutter å koke. Bruker tre egg 15 minutter for å bli kokt?
 
For meg virker det som om Jens av og til sitter i Senterpartiets jernhånd, men det skifter hele tiden.

Joar sa...

Filip, jeg er lite glad for at du nevner en sentrumsregjering.. Den vil ikke vaere hoeyre orientert nok, og en regjering trenger et bredt grunnlag og da er en Hoeyre regjering sammen med KrF og Venstre det beste..
 
Vi maa ha en politikk som vil begrense fagforeningenes makt til det minimale, lavere skatt og avgiftspolitikk, mer private loesninger og konkurranseutsetting.. En mer Israel og USA vennlig regjering... En moderne handelspolitikk som er aapen for frihandel.. Alt dette er Sp imot og til dels dagens KrFere...
 
Si meg Filip, er du ikke enig i at KrF er et borgerlig parti, som staar tildels og boer staa paa den konservative hoeyresiden? KrF boer heller godta en FrP regjering fremfor Ap regjeringen hvis det er den eneste loesningen.. Jeg synes FrP er veldig populistiske, men det er bedre med dem enn et blodroedt Arbeiderparti som faar styre...

Filip Rygg sa...

Enig i at Sp skuffer på en del områder, men jeg ble senest i forrige uke kontaktet av en sentral Sp representant som var fortvilet over samarbeidet. Tror det er mye frustrasjon ute og går. Han sa rett ut at han kunne tenke seg sentrumsalternativ og det samme har vi hørt fra deres kronprins i Trøndelag.

Filip Rygg sa...

Mulig du har litt rett. Men ta KrF feks, de siste 10 årene har 20% av Norges befolkning stemt KrF. Potensialet bør sånn sett være opp mot 20% på det maksimale. Nå tror ikke jeg at det er sannsynlig med det første, men det viser litt hvordan KrF kan nå ut til svært mange.

Jan-Tommy sa...

Filip: liker det jeg leser nå. Blir jo nysgjerrig på om dette er utbredt eller gjelder et fåtall. Husker at det ble noe gruff på landsmøtet deres.

Må si at jeg ønsker meg Sp tilbake i sentrum, men da må de avstand fra den røde tilnærmingen idag.
 
Men døren for min del er selvsagt åpen om de skulle snu.

Filip Rygg sa...

Det er enormt mange meninger om regjeringssamarbeid i KrF. Selv synes jeg Høyre, Venstre og KrF er en god løsning, samtidig som et sentrum der paritene er mer jevnstore og kan hente støtte flere steder kan være enda mer styringsdyktig.
 
På landsmøtet var det en debatt om man skulle åpne for ytterpartiene(SV og Frp), vedtaket som ble fattet med stort flertall har en formulering om at vi vil ha ny regjering, avsette dagens og selv inngå i regjering dersom vi unngår en slagside til ytterpartiene.

Filip Rygg sa...

Hei Joar!
 
Jeg er vel ikke sånn overbegeistret for begrepet "borgerlig" om KrF, selv sier jeg ikke-sosialistisk og sentrumsparti.
 
Det som gjør denne debatten litt rar er det som har skjedd de siste 4 årene. Den rød-grønne regjeringen har bedrevet sosialisme på den ekstreme måten, ikke med fordeling og rettferdighet i fokus, men med verdirasering og konstante angrep på trosfrihet og foreldrerett. I en slik setting blir KrF fort et "borgerlig" parti.
 
Når det gjelder hva som skal skje etter valget så tenker jeg følgende:
- sosialistisk flertall gir sosialistisk regjering
- ikke-sosialistisk flertall gir en ikke-sosialistisk regjering, gjerne med KrF, men evt med KrF utenfor
 
Styrkeforholdene vil avgjøre det siste.