18. mai 2009

Kalddusj


Dagens BT måling viser en oppslutning for KrF i Hordaland helt nede på 6.4%. Det er en nedgang på 1.8% siden målingen i oktober 08, og i forhold til valgresutaltet i 2005 er nedgangen på 2.4%. Det fører naturlig nok til at vi ikke har utjevingsmandatet og sånn sett kun har 1 inne.

Det er for så vidt greit at kalddusjen kommer så tidlig. Vi har et stort stykke arbeid å gjøre. Vår politikk og våre kandidater skal bli kjent i hele Hordaland. Velgerne skal være trygg på politikken og de som skal få den tillit det er å representere Hordaland på tinget.

Men har du innspill til hva KrF bør gjøre bedre i Hordaland?

Les her hva som må til for å få to sikre på tinget.

PS! Jeg er optimistisk, svært optimistisk!
FR Kommunikasjonssjef Skaperkraft

21 kommentarer:

Guest sa...

Det er flere ting dere kan gjøre. Fra NAF i Bergen og Omegn, som har 39.000 medlemmer og 58.000 voksne barn, ektefeller eller samboere i husstanden, altså ca 97.000 velgere, kan dere få en rekke innspill om trafikkpolitiske saker dere kan ta på alvor. Vi har profesjonelle signifikante meningsmålinger om flere trafikkpolitiske saker i Bergensområdet. i Noen av disse sakene går dere rett imot "folkemeningen" Det (0 % av våre medlemmer mener. Da taper dere velgere.
Innspill 1. Gå inn for Arnatunnel for bil og en Mindetunnel  knyttet til denne og Fløyfjellstunnelen. Lisbeth Iversen har tidligere snakket varmt for veitunnel gjennom Ulriken. Vis at dere mener det! Gå ut og fortell at dere går innfor det !! Flere innspill kan dere få om dere tar kontakt med oss i NAF Bergen.

Rahim sa...

Jeg er også optimistisk!!!

Guest sa...

Kan vel være mer heldig om velgerne ikke får vite nevneverdig mye om politikken deres!

Filip Rygg sa...

:) hehe, du tror det ja... Jeg har vel tenkt motsatt...

Filip Rygg sa...

Vil gjerne ta en prat med NAF!
 
Den konkrete saken du nevner er absolutt noe KrF jobber for. Tror det vil være svært viktig for bydelen, for Bergen og for hele bergensregionen.

Observatør sa...

Denne kalddusjen burde ikke komme som noen overraskelse.
Dette har helt klart sammeheng med Krf Landsmøte hvor partiet er ugjenkjennelig som et spesifikt kristent parti.
 
Særlig oppsiktsvekkende var det at framtredene Krf-ere tvert imot Bibelens klare ord kaller homofili normalt. At Rygg i sin blogg mer eller mindre direkte sa seg enig i dette er uforståelig ut i fra hans menighetsbakgrunn.

Sondre Olsen sa...

tror det skal riktig så bra med KrF i valgkampen! Dessuten var målingen gjort på 600 mennesker, det riktige tallet kan være 4,2 prosent unna...
 
 

Filip Rygg sa...

Det kan godt hende at de mange forskjellige medieoppslagene rundt landsmøtet har skapt en viss forvirring og sånn sett også bidratt til svakere gallup. Det må vi absolutt ta på alvor. Noe er vel fortjent, noe synes jeg er litt urettferdig. Men sånn er politikken! 
  
Men: Jeg synes du trekker noen slutninger som er ganske utrolige. Og jeg synes at du burde stått frem med fullt navn siden du angriper meg både i forhold til ting jeg overhodet ikke har sagt, og at at du trekker inn menighetstilhørighet. 
 

Filip Rygg sa...

forts:
 
Av prinsipp bruker jeg verken denne bloggen, eller andre politiske arenaer til å drive bibeltolkning. Jeg legger ikke skjul på at jeg har en tro, at jeg tilhører en menighet og at jeg er aktiv med i kristent arbeid. Men; jeg er politiker for alle. Enten man er muslim, humanetiker, kristen eller noe annet. 

Filip Rygg sa...

Helt rett. Store avvik må tas med. Men dette gir absolutt grunn og motivasjon til å stå på fremover.

Observatør sa...

Er det feil å tolke dette som støtte til Hareides linje?: "Selv synes jeg det verken er interessant eller nødvendig å bruke trosmessige argumenter." Jeg kan ikke se at mine slutninger er så utrolige.
At man er et politisk parti og ikke en menighet er vel og bra, men så lenge navnet KRISTELIG folkeparti hefter ved dere kan jeg ikke skjønne annet enn at det forplikter overfor Bibelend Ord og å ikke det som ifølge Bibelen er unarturlig for naturlig.Om prinsipper er så hellige at det ikke er mulig for en Kristen politiker å framholde hva Bibelen sier da skal du ikke undres over om dine velgere går til andre partier.
 
Beklager om du føler deg ille til mote når jeg nevner menighetstilhørighet.
Som mangeårig medlem i en s.k. karismatisk menighet synes jeg det er fullstendig uhørt å fortolke seg bort fra Bibelens Ord derfor har jeg nå stemt Krf for siste gang.
 

Filip Rygg sa...

Ja jeg kan ikke se at du har belegg for å si at jeg tolker bibelen i en spesfik retning slik du hevdet i forrige kommentar. Foreslår at vi tar en kopp kaffe en dag det passer, kanskje det er misforståelser som bedre kan lukes av veien da. Jeg har god tid i neste uke :)

Observatør sa...

Du kommenterer ikke mitt siste innlegg i det hele tatt, så jeg prøver igjen:
 
Hareide kalte på landsmøtet homofilt samliv naturlig, tross at det står ordrett i Bibelen at det er unaturlig. Han fikk senere støtte fra hele partiledelsen og jeg kan ikke annet enn å tolke ditt utsagn ("Selv synes jeg det verken er interessant eller nødvendig å bruke trosmessige argumenter." ) som at du bifaller dette. Om jeg tar feil vil jeg be deg forklare hva du mener og utdype dette.
Slik jeg ser ditt siste svar så har du tross din unge alder blitt enn fullblods politiker som er i stand til å skli unna ubehagelige tema siden du parerer dette med en kopp-kaffe-invitsjon.
 
Jeg er selv ikke det jeg vil kalle en "radikal" kristen, men har et grunnleggende syn på hva Skriften sier. Hva skal man med et Kristent parti som ikke tør å stå for hva Bibelen sier?
Hvorfor er dere f. eks mot abort? Er det ikke p.g.a. budet at man ikke skal slå i hjel?
Like selvsagt er det for et parti som ble tuftet på Guds Ord å stå fast på hva som er naturlig og hva som er unaturlig.
 
Hva tror du Mesteren mente da han snakket om Saltet som mister sin kraft?

Filip Rygg sa...

Hvis du leser setningen du gjentar og gjentar fra denne bloggen så ser du at jeg ikke går inn i en diskusjon om hva bibelen mener om den kjønnsnøytrale ekteskapsloven. Hva Hareide har sagt om det, må du ta med ham.
 
Det virker ikke som om du vil forstå :) Men som sagt, jeg tar gjerne en kopp kaffe med deg. Det virker langt mer konstruktivt enn at du stiller spørsmål ved min tro og integritet.

Filip Rygg sa...

forts.
 
KrF er et parti som bygger på et kristent verdigrunnlag. Vi driver ikke bibeltolking eller åndelig veiledning. Det er kirkens oppgave. Ingen tvil om at den tro og de verdier jeg i mitt eget liv har, påvirker mitt virke som politiker. Men min oppgave som politiker er ikke å definere hvordan folk skal leve sine liv, vi kan som  politikere legge til rette, men valgene må den enkelte ta selv. På samme måte som jeg forventer at jeg kan ta mine egne valg selv, uten at andre politikere prøver å gjøre noe med det.

Trend sa...

Jeg tror nok også at fokuset rundt ekteskapsloven har bidratt til dårlige målinger for KrF. Det er et klart flertall i befolkningen for en kjønnsnøytral ekteskap, og det er et overveldende flertall i befolkningen for at man skal akseptere at man skal ha respekt og toleranse for de homofile som lever ut sin legning.
 
Flere av innleggene på KrFs landsmøte var direkte uverdig og krenkende ovenfor homofile. Dekningen av dette, samt mange KrFeres støtte til NK Monsen (som også har kommet med flere uttalelser som oppleves som krenkende), gir et inntrykk av KrF som et lite inkluderende parti. Jeg sier ikke at KrF er lite inkluderende, men må nok medgi at det er det inntrykket flere jeg snakker med sitter igjen med. Sånt rører i folkesjela til mange, uavhengig av om man er kristen eller ikke, og derfor taper dere velgere.
 
Det hjelper nok dessverre lite at partiledelsen i KrF går ut i etterkant av landsmøtet og prøver seg på brannslukking for å endre velgernes inntrykk.
 
Jeg skriver ikke dette for å angripe noen, men jeg tror KrF bør være forberedt på at i de tilfellene hvor ekteskapslov, rettigheter for homofile etc. kommer på dagsorden, så vil KrF miste velgere.
 
Husk også på at også kristne har forskjellige verdigrunnlag, selv om det i utgangspunktet bygger på troen på en Gud. Det er derfor ikke alle som identifiserer seg helt med det verdigrunnlaget KrF står for, og at man derfor velger å søke andre partier.

Trend sa...

For å illustrere: FrP har fjernet kravet om å endre ekteskapsloven i sitt prinsipprogram, de innser at verken partiet, samfunnet og de homofile vil være tjent med å kjøre denne kampen på nytt.
 
Nå jobber FpU for at man skal fjerne setningen om at man ikke tillate lesbiske assistert befruktning og homofil adopsjon, med begrunnelsen: Det må være en faglig vurdering, og ikke opp til oss politikere å finne ut hvem som er best egnet til å være foreldre 
Sist setning er jeg veldig enig i, hva gjør egentlig politikere i bedre stand til å vurdere hvem som er egnet til å være foreldre enn de som har utdannelse og kompetanse til å gjøre disse vurderingene?
 
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/politikk/partiene/fremskrittspartiet/article3083533.ece 
 

Filip Rygg sa...

hei!

Dette handler ikke om at ikke homofile, enslige eller andre kan være like gode omsorgspersoner som et hetrofilt par. Tvert i mot vil jeg si at jeg kjenner homofile som er fantastiske omsorgspersoner. Når KrF ønsker den gamle adopsjonsloven er det fordi vi mener at alle barn bør ha en mor og en far.  I tillegg mener vi at det er viktig å kjenne sitt opphav. Med dagens lovverk er barn blitt en vare som kan shoppes.

Filip Rygg sa...

Selv om vi kanskje ikke er helt enige, så er jeg likevel langt på vei enig i analysen din. Sett fra innsiden er KrF et svært raust og innkluderende parti, men klossete uttalelser kan nok skape et annet inntrykk eksternt.
 
Samtidig må KrF være et tydelig parti. Det er nettopp i saker som barns rettigheter at vi skiller oss ut.
 
Å være et parti alle liker, men ingen stemmer på er ikke mye å trakte etter. Jeg vil heller være tydelig og ha 6% bak meg, enn være utydelig og etterhvert havne under sperregrensen.
 
På sikt er jeg sikkker på at KrF vil løfte seg.
 

Trend sa...

Er enig med deg i at det er viktig å være tydelig, dere er vel ikke det eneste partiet som sliter med dette :-)
 
Men selv om det er stygt å si det rett ut, så gjelder det kanskje å være spesielt tydelig på de verdiene som har støtte i befolkningen. Miljøsaken er viktig, barna er viktig etc. Fra landsmøtet (for oss som ikke var der) sitter man nesten igjen med et inntrykk om at ekteskapsloven var noe av det viktigste for KrF. Dette må vel kanskje media ta på sin kappe, men sånn blir det når det er der man klarer å fange opp "sleivete" kommentarer.
 
Av de som følger med i politikken, så vet man jo at uansett om KrF regjering eller ikke, så vil det ikke være mulig å oppnå flertall for å endre ekteskapsloven. Jeg skjønner i høy grad at KrF mener det og har det i sitt program, men vil dere samarbeide med Venstre og Høyre, så får dere ikke gjennomslag for noe sånt i regjering - samme hvor stort KrF blir.
 
Derfor bør dere satse på å fronte andre saker - saker dere vet at dere kan få gjennomslag for og saker dere er trygge på at dere vil kunne klare å gjennomføre i en regjering.
 
Gode råd er dyre, sier noen - det beste i livet er gratis, sier andre :-)

Trend sa...

Det er kanskje der vi aldri kommer til å bli enige. Jeg mener at det blir feil å si at en mor og en far er det viktigste, men kjærlige foreldre som følger opp og viser omsorg er det som er det aller viktigste.
 
Dessverre er det slik i dag at det overhodet ikke er noen kvalitetssjekk for de som skal bli foreldre, i så fall hadde vi jo aldre hatt noe barnevern. Noen barn er oppvokst hos begge foreldre, noen er oppvokst hos bare mor eller bare far, noen er oppvokst hos tanter/søsken/besteforeldre og noen er oppvokst i fosterfamilier.
 
Jeg tror det er ganske mange andre forhold som preger barnet i oppveksten, som for eksempel foresattes evne og engasjement til å oppdra et barn - snarere enn hvilket kjønn eller hvor mange de er.
 
Jeg synes at en vurdering fra en person med kompetanse bør telle mer enn et politisk prinsipp om at barn skal vokse opp med mor og far.