18. mai 2009

Flaut, rått og lite troverdig


Helt kort om denne ukens(og kanskje årets) viktigste miljøsak:

StatoilHydros oljesandprosjekt i Canada er flaut. Med stort opptak i egne havområder finnes det ingen god grunn til at et norsk selskap, der staten er majoritetseier, skal investere i det aller verste oljeprosjektet som finnes.

Oljesandutvinning er hjerterått mot verdens fattige. Bare Norge vil i 2050 ha direkte ansvar for 320.000 klimaflyktninger.

Den politiske hånteringen er lite troverdig. KrF fremmet i dag forslag om å si nei, men dette ble av regjeringspartiene stemt ned. I ord er man for miljøet, i handling mot.
FR Kommunikasjonssjef Skaperkraft

6 kommentarer:

Lina Tislevold sa...

Så enig så enig!

Simen Willgohs sa...

Jeg er ikke uenig med deg Filip. Tvert imot helt riktig av dere å stille dette i Stortinget. Men; dersom det var borgerlig regjering og dere var med, ville dere grepet inn?

Rahim Nicolay Ali sa...

Vil rose deg for din ærlige tilnærming her, Simen. Blir kanskje litt hypotetisk å diskutere hva KrF ville ha gjort i samme situasjon. Frister å si at SELVFØLGELIG hadde vi grepet inn, selv om både jeg og du vet at det nødvendigvis ikke hadde vært en selvfølge. Men personlig må jeg si at jeg hadde blitt ekstremt skuffet, flau og forbanna hvis KrF hadde sittet musestille og ikke grepet inn. Jeg hadde virkelig gjort internt og kanskje til og med eksternt opprør! Jeg sitter igjen med et inntrykk av at SV har ofret altfor masse av de store viktige miljøsakene i denne regjeringen. Virker som det er viktigere å stå samlet i en rødgrønn-koalisjon enn den faktiske politikken som blir ført. Det er farlig å føle seg tvunget til å bli sittende ved makten, alene for maktens skyld. Kanskje en har litt å lære av det som har skjedd i Bergen. Selvsagt stort prestisjenederlag med et borgelig byrådsbrudd, men samtidig må man av og til sette hardt mot hardt for å ikke bli tvunget til å selge sjelen. Jeg hadde mistet troen på byrådsprosjektet hvis vi hadde åpnet for et forslag som hadde medført utsettelser og forsinkelser på Bybanen og ville vært lite lysten på å fortsette som rådgiver. Men takk og lov var det aldri noen tvil om vårt standpunkt i den saken! Her var gruppen så samlet som du får det. Har ikke alltid inntrykk av at Stortingsgruppen til SV er det. Skjønner godt at flere har takket nei til renominasjon for å si det sånn.

Filip Rygg sa...

Jeg ser poenget ditt Simen, men mener at gasskraftsaken beviste at man satt miljø foran regjeringsmakt. Uansett er ikke dette en enkel avveining. En må vurdere hvor store slag man kan tape for å prøve å vinne krigen.

Simen Willgohs sa...

Jeg tror vi nærmer oss kjernen i realpolitikk der viktige saker som dette blir hestehandelobjekter. Dessverre, fordi dette er så utrolig viktig. Det kommer et krasst kritikkinnlegg mot regjeringen på bloggen i dag, så nå kan dere jo glede dere. Men jeg antar at dere også ser hvem som er den sterke makt i denne saken, AP, akkurat som Frp/Høyre ville vært det i en Krf-regjering. Og forøvrig så var dere med på både Snøhvit og Kårstø uten rens, bare sånn til informasjon, mens dere gikk på gasskraft i 2000. Dermed kommer det opp avveining slag mot krigen.
 
Men ang. utskifting av stortingsmedlemmer så kan jeg love et langt tøffere SV i neste periode, gitt at vi beholder størrelsen vi har nå eller vi blir større.

Filip Rygg sa...

Tror vi kan være enig i at Ap - Frp ikke er et godt flertall i forhold til miljø. De vil med sin felles politikk kunne ødelegge enda mer i neste periode. Sånn sett viktig at de andre partiene blir større og stopper et slikt flertall. Ap må under 30 og Frp under 20 :)
 
Når det gjelder gasskraftsakene så måtte vi jo forholde oss til en del vedtak fra den forrige Ap regjeringen, men vi har hele tiden krevd rensing av Kårstø. Snøhvit er jeg mindre fornøyd med, her kunne vi vært hardere.