4. juli 2009

Kurt-Arve "Washburn" et viktig forbilde!


«Norske Talenter»-deltakeren Kurt-Arve «Washburn» Liabø fikk som fireåring diagnosen Asbergers syndrom. Han er åpen med diagnosen og ønsker å være et forbilde.
- Det var en lettelse å få diagnosen. Jeg har blitt ertet i oppveksten, ikke minst fordi jeg kan ha problemer med å oppfatte humor og ironi, sier han til Se og Hør.

- Kort forklart er jeg en velfungerende autist, som av og til faller ut. Jeg bestemte meg for å være åpen om diagnosen, og er gjerne et forbilde for andre med samme problem.

Et forbilde er han virkelig! Vi lever i en verden der det er vanskeligere og vanskeligere å ikke passe inn i den ferdig definerte A4 malen. Men et samfunn der alle er like, det er et kjedelig samfunn.

Og hva er normalt? Hva er friskt? Og hva er riktig?

Flere land og nå også partier i Norge vil bruke screening av gravide for å sortere ut det man ikke ønsker mer av. Slike forslag opprører meg. Vi må gå motsatt vei. Verdsette forskjellene. Satse på tilrettelegging, ikke utsortering.

Dette er i aller høyeste grad en viktig verdikamp. I denne viktige kampen trenger vi forbilder og talspersoner. Takk til Kurt-Arve Liabø som er åpen og bevisst på sin rolle som forbilde.
FR Kommunikasjonssjef Skaperkraft

1 kommentar:

Kari sa...

Hvem er det som foreslår screening?