7. sep. 2009

Asylsøkere og rusavhengige som kasteballer


Har alle mennesker samme ukrenkelige verdi? - Selvsagt har de det, vil nok alle si. Også mine politiske motstandere. Jeg tror de på det, men konsekvensen og realiteten av mange utspill de siste dagene er likevel at man krenker menneskeverdet. Flere grupper blir nå kasteballer i den politiske dansen. Det er uverdig.
.
I bergensmediene har vi i helgen sett hvordan flere har gått løs på de rusavhengige i byen. Retorikken er av en type vi ikke har hørt siden 1940. Parken skal ryddes. Pakket skal fjernes. Jeg er ganske sjokkert. Skal de rusavhengige i byen utstyre med stjerner, slik jødene måtte bruke under krigen? Skal visse områder i byen være forbeholdt bare enkelte grupper?
.
Noen vil nok forsøke å snu på dette. Mange har nemlig sagt at de rusavhengige stenger andre ute fra Nygårdsparken. Det mener jeg blir en grov kortslutning. Grunnen til at vi har mange rusavhengige i gatebildet er at vi som samfunn ikke stiller opp. 4.000 rusavhengige står i behandlingskø. Staten nekter å bruke private institusjoner. Og for å få avrusning må man vente i 5 uker.

En annen gruppe der partiene nå dessverre konkurrerer om å være hardest, er asylsøkere. De blir stemplet som juksemakere, uredelige, kriminelle og narkolangere. Ikke bare har vi glemt at vi nordmenn lenge reiste til USA for å søke lykken, men enda verre, vi generaliserer og mistenkeliggjør en hel gruppe mennesker, hvor mange er i en desperat livssituasjon.

Mange mener det er utidig og frekt av asylsøkerne å opptre ID-løse. For det første er det ikke slik at man i en flukt situasjon alltid rekker å fremskaffe pass, for det andre må vi se det menneskelige i dette; selvsagt kvitter man seg med ID dersom man tror at det kan redde livet. Mange blir helt sikkert fortalt at det er det smarteste hvis man ønsker opphold.

Vi skal selvsagt ikke være snillistiske. Men vi må da være menneskelige. Tydelige regler må man ha, men som politikere må man vokte seg vel for å gjøre enkelt grupper til kasteballer i et forsøk på å score billige politiske poenger.
FR Kommunikasjonssjef Skaperkraft

10 kommentarer:

Anonym sa...

Hva mener krf om gjelds-slavenes situasjon, hvor mange har ikke hatt en mulighet siden 1990 tallet til å komme seg på fote igjen??? Er ikke dette også kasteballer, ikke blitt men ER`?

slettet sa...

Hvis folk er réelt forfulgt i sitt hjemland - hvorfor skulle det da være smart/nødvendig å skjule identiteten sin for norske myndigheter ?

(De aller fleste kaster ID-papirene etter ankomst Norge).

Fint at folk har varmt hjerte, men viktig å holde hodet kaldt samtidig og det gjør ikke KrF (og flertallet av politikerne)på dette området.

Anonym sa...

Når det gjelder narkomane har vi et åpenbart problem som ikke belyses så ofte. Alle unge prøvende mennsker i hele landet vet at man kan hoppe på toget til Oslo, gå ti meter, og ha tilgang på de sterkeste farligste stoffene.
Jeg har ikke løsningen men at de kan operere lovløst i byens inngang blir et problem mtp rekruttering.

Det må være lov til å belyse problemet i indre Oslo med fullstendige lovløse tilstander hvor salg av hasj foregår på samtlige gatehjørner i området mellom youngtorget og grûnerløkka.
Dette er asyslsøkere primært fra Afrika som venter på asyl og ikke har noen ting å tape.

I juni arrasterte politiet 168 asylsøkere for omsetning på en måned, 7 personer ble sendt ut, resten sluppet løs. jeg var selv vitne til tre voldtekstforsøk i Torggata, hvor jeg og flere tilskuere var tvunget til å rive fulle jenter ut av armene på dealere som dro jenter inn i smug og sidegater.

Politikers unnfallenhet skaper rasisme.

Det er også et problem med de 18 000 asylsøkere som har valgt å ikke møte opp på asylmottaket igjen, og nå blir nødt til å leve som kriminelle lovløse.

Jeg er ikke rasist, stemmer ikke Frp, en det må være lov å snakke om visse probelemer. Problemet med asyldebatten er at den er lite nyansert.

Joar sa...

Jeg synes det er utrolig trist for mennesker som har lyst til aa bruke Nygaardsparken til aa kose seg og slappe av i, men det er ikke saa enkelt naar det er rusmisbrukere som skal oedelegge trivselen for vanlige mennesker ved aa henge rundt der i ruset tilstand og lange narkotika der, det er bare veldig uheldig for vanlige folk.

Filip, jeg synes kanskje artiklene dine setter for mye stakkarslig fokus paa de rusmisbrukerne som opptar mange fine omraader av parken, der vanlige mennesker kunne ha ferdes. Jeg gikk med min kamerat igjennom parken, begynte i parken ved Moehlenpris og der var jeg selv vitne til ubehagelighetene, saa det maa vaere mulig aa faa dem bort fra Nygaardsparken, og faatt dem til aa slutte aa soeple de groenne lungrene, for jeg foeler at det er skammelig at de faar holde paa slik de gjoer.

Kort, mer balanse, og mer kritisk stilt til rusmisbrukerne, for jeg vet hvordan rusmisbrukere er. De er selvopptatte mennesker som ikke bryr seg om hva andre mener.

Joar sa...

Ja, og til den artikkelen som du henviste til paa grafen som en hyperkobling Filip, saa maa jeg si meg enig med denne aksjonsgruppen.
Helsebyraaden fra Hoyre mener man ikke kan jage rusmisbrukerne ut fra parken, da vil jeg bare minne om at davaerende Sosialbyraad i Oslo fra Fremskrittspartiet Margaret Eckbo splittet plata, og jagde dem bort derfra, og har saann jeg har faatt med meg stoettet og jage bort rusmisbrukerne.

Det er noe som heter, hver og en har ansvar for sine handlinger, og ikke plage andre med dem. Rusmisbrukerne etter min mening skulle ha tenkt paa forhaand foer de begynte aa eksperimentere med slike saker. Naa er det blitt et allmennproblem, for oss mennesker som blir ofre av rusmisbrukere som stjeler og bedriver ubehageligheter. Jeg er en veldig tolerant person, men jeg mener man en gang maa faa si ifra, for sannheten er dessverre saa moerk.

FR sa...

Anonym: Jo det har du rett i. Gjeldssaneringsordningen er viktig, men det er nok rom for forbedringer her. I tillegg må man gjøre grep som unngår at flere kommer i gjeldskrise.

Synve: At desperate mennesker tar desperate valg bør ikke overraske. Men jeg synes selvsagt ikke at dette er positivt og uproblematisk. Mitt poeng er bare at vi må omtale disse som våre medmennesker, ikke som juksemakere og kriminelle.

Jeg synes debatten bærer preg av kalde hjerter, ikke kalde hoder.

Anonym: Helt enig i at dette må belyses, men jeg ber om litt mer verdighet. Du peker på mange utfordringer som selvsagt må løses, og det langt bedre enn i dag.

Joar: Det å splitte Plata var ikke særlig vellykket. Nå har man bare flyttet aktiviteten til Jernbanetorget og Karl Johan.

4 000 står i behandlingskø. Det nytter ikke da å si at de må klare seg selv. Dette er alvorlig syke mennesker i en svært vanskelig livssituasjon. Mange er uten bolig, sosialt nettverk, evne til å gjøre de enkleste ting og de fleste har store helseproblemer.

Joar sa...

Helt aerlig, naar det kommer til boligmangel for rusmisbrukere saa forstaar jeg godt hvorfor de staar utenfor boligmarkedet, for det er ingen fornuftige mennesker som vil leie ut til dem. Rusmisbrukere kan staa i fare for aa urensliggjoere leiligheten, vi har lest om vandalisering, vi har sett paa programmer hvor soepplete og rotete boligene til rusmisbrukerene er, og da forstaar jeg hvorfor vanlige mennesker ikke vil ofre sin leilighet paa aa leie ut til slike mennesker.

Klart kan de faa behandlingsplasser, men de boer faa tvangsbehandling en gang, og begynner de paa stoffet igjen, saa faar vi bare la skjebnen avgjoer hva som hender med sjelen deres. Dersom man ikke tar et godt tilbud paa alvor, saa trenger man heller ikke benytte seg av det, for det er mange som har behov for tilbud, men ogsaa mange som tar tilbudet paa alvor.

Det er mennesker, men hallo, rusmisbrukerene maa jammen bidra selv ogsaa.

FR sa...

Det er riktig at det ikke er veldig lett å gi alle rusavhengige bolig, derfor må vi sikre god botrening. Vi vet også at en del rusavhengige blir rusfrie av å få bolig fordi dette øker livskvaliteten så dramatisk.

Tine Solberg Johansen sa...

Ja, det er viktig å huske at asylsøkere også er mennesker. Norsk Folkehjelp har satt i gang en e-card kampanje for en verdig asylpolitikk. http://www.facebook.com/group.php?gid=129140872630&ref=mf

FR sa...

Flott! Bra at noen løfter dette!