18. jan. 2010

Dyktige bergenslærere


I flere aviser kan vi i dag lese at Utdanningsforbundet i Bergen ikke ønsker en markering av årets lærer i Bergensskolen. Bakgrunnen for oppslagene er en innkalling til et møte hvor blant annet Utdanningsforbundet var invitert. Tanken var å ta et møte hvor man kunne diskutere forslaget som kan være et av flere tiltak for å få frem de gode historiene i bergensskolen.

Vi vet at vi har tusenvis av dyktige ansatte i bergensskolen, og jeg er sikker på at de andre kommunene i Norge vil kunne si det samme om sine lærere. Utfordringen er likevel at for få søker lærerutdanningene og at vi har et statusproblem. Som politisk ansvarlig for bergensskolen er jeg opptatt av å gjøre ALT som kan heve statusen til skolen og til lærerne.

Et av de første innspillene jeg fikk da jeg begynte som byråd var å lage en årlig kåring av "årets lærer". Slike kåringer er svært vanlig i andre land, men i Norge er dette sjeldent. Politisk har vi ikke tatt stilling til forslaget, før dette eventuelt gjennomføres skal det drøftes og politisk behandles. Kanskje er det nyanser i forslaget, kan bør man gjøre noe helt annet. Uansett, det er underlig at man ikke vil diskutere forslaget, og like underlig at man tar det ut i media i stedet for å møte til en diskusjon. Byens dyktige lærere fortjener bedre.
FR Kommunikasjonssjef Skaperkraft

6 kommentarer:

Anonym sa...

Les også en annen blogg om dette: http://blogg.nho.no/blog/arets-hva-som-helst-bare-ikke-lærer/

FR sa...

Interessant blogg!

Odd Frantzen sa...

Jeg synes kanskje det var litt vel mye "piggene ute" fra lærere og rektor sånn med en gang. Kanskje man er uenig, men hvorfor ikke sette seg ned å snakke om det FØR det blir laget så store overskrifter i avisen?

Espen Holm sa...

Fint forslag om å synliggjøre gode lærere. Ikke for premieringens skyld, men fordi modell-læring er tidenes eldste og beste pedagogiske metode. Vil en forbedre seg, spør: Hva gjør de som lykkes.

Forbundet stikker hodet i sanden, andre viser frem beste praksis.

Bra Filip, beste lykkeønsker i kampen mot vindmøllene.

Gøril sa...

Jeg synes også forslaget i seg selv var dårlig, men det går ann å spinne videre på tanken. Det jeg kanskje reagerte mest på var at de som ble intervjuet brukte ord som "ukvalifisert synsing" og "har ikke den kompetansen" om elevene. Jeg tror helt klart at elevene er de som best kan si om en lærer evner å begeistre, er kreativ og skaper nysgjerrighet hos elevene.

Lærere elsker lærere (og jeg synes også de gjør en fantastisk jobb), men er det sånn at når du har gått på lærerskolen, så egner du deg automatisk til å jobbe med barn/unge? En viss sosial kompetanse må en lærer ha, og her tror jeg elevenes mening er vel så viktig. Det er de som skal ta imot kunnskap.
Misforstå meg ikke, lærerne gjør en flott jobb. Men...jeg tror bare ikke alle lærere egner seg til å være det. (Banner sikkert litt i kjærka nå men :-)
Jeg har forøvrig også skrevet et innlegg idag om denne saken. Du finner den på bloggen min.

Du har mange interessante temaer, skal følge bloggen din.

FR sa...

Takk for interessante kommentarer og refleksjoner. Jeg skulle som du sier Odd, ønsket at man kunne satt seg ned for å diskutere. Jeg tror ikke at dette er ferdigtygget, vi skal selvsagt spinne videre slik at vi til slutt kommer frem til noe vi er trygg på løfter bergensskolen.